Har tittat på bilderna här på svampguiden och enligt beskrivningen av gallsopp är den bara “lite mörkare” i ådernätet. På bilderna tycker jag dock de ser lika mörka/ljusa ut.
Hur skiljer man bäst på dem?
Skickar en bild på några rackare jag plockade. Tyvärr orkade jag inte rensa dom när jag kom hem och sen glömde jag dom ett dygn så dom är inte lika fina längre.
Enklast är att smaka en liten bit. Gallsopp smakar… Ehrm… Spya, faktiskt. Utvuxna exemplar av Gallsopp har tydligt rosa rörlager och mörkt ådernät på foten (till skillnad mot KJ som har ett mer eller mindre tydligt ljust ådernät och ofta gulaktigt rörlager).
På bilderna ser det ut som du plockat Karl-Johan, förutom möjligen den längst till höger (och då menar jag inte kantarellerna ;-)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.