Hej!
Jag har efter att ha gått vilse (igen..)tänkt skaffa en GPS. Nu undrar jag om någon har en Garmin eTrex Vista HCx eller GPSmap 60 Cx och vad ni tycker iså fall. (Det är främst de två jag väljer emellan) Hantering? Mottagning? Snabbhet?
Jag blev också trött på att jämt gå vilse… Så jag köpte mig en Vista Cx. Jag är väldigt nöjd med den. Den är lätt att begripa sig på och mottagningen är oftast bra. Den försvinner ibland i djupaste snårskogen (mottagningen alltså, inte GPS:n…), men det brukar bara dröja en liten stund innan den kommer tillbaks. Den enda nackdelen är att den drar rätt mycket batteri, men det tror jag att de gör allihop. För att spara batteri brukar jag mata in var jag har parkerat och sen stänger jag av den. Sätter på den igen om jag hittar ett riktigt bra svasmpställe som jag vill lägga till som waypoint, och givetvis om jag går bort mig och behöver hitta tillbaks till bilen.
Hej Tanja, jag har ingen GPS själv men GPSMAP 60CSx (en lite vassare variant av 60 Cx) står högt på önskelistan. Jag lånade en sådan när jag inventerade för Norrtälje kommun, med Friluftskaratn PRO inlagd. Helt suverän mottagning (anses bättre än Cx), och mycket bra färgkarta med bra upplösning, höjdkurvor och småvägar inlagda, man såg exakt var man befann sig under hela svampturen. Kan starkt rekommenderas!
Jag har avvaktat med köp eftersom den är lite dyr.. hoppas på att ha råd med en sådan snart.
Tack för svaren! Michael - jag har kollat på GPSmap:en också, den är dyr men tydligen har den gått ner i pris. Erätukku har den nu för 3595 kr.
svampstaff - ja, jag har träffat på såna personer nån gång. En avundsvärd egenskap! I mig monterade tydligen inte ens in en simpel kompass ;-)
Flera leverantörer fr 2 712 kr finns på Pricerunner: http://www.pricerunner.se/pl/288-571715/GPS-mottagare/Garmin-GPSmap-60CSx-priser
Där finns också både användar- coh expertrecensioner på denna och andra GPS.
Kolla in http://www.villsesystem.se :)
Ok, även om du hunnit köpa en så slänger jag in ett inlägg…
Jag har själv en sån “GPSMAP 60CSx” som det talas om här och jag är helnöjd! Det finns säkert massor mer att lära sig om den!
Jag har även haft med den på resor så att jag kan se var i dessa länder jag varit samt hur långt jag går, höjdskillnader etc.
Dock… ;) I Hong Kong funkade den mindre bra då alla höga skyskrapor gjorde att jag inte fick signal från tillräckligt med satelliter för att hålla koll på var jag var. :)
Men, många svampfynd har fått sin egen lilla markering!
Lycka till med din GPS och hoppas du hittar massor med svamp!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.