Det vore underbart om ni kunde hjälpa mig definiera dessa svampar. Jag är en nybörjare, men desto mer entusiastisk svampplockare. Tycker däremot att det vore skönt att få råd av några som är mer erfarna och säkra på svampar, så det inte går som förra sommaren när jag blev dålig. Jag har många bilder så jag får lägga in i omgångar.
Svamp 1: Luktar milt. Gul undersida. Svamp 2: Luktar mer, lite nötigt. Glansig fot. Svamp 3: Luktar citron,
svamp 1 är solklart en smörsopp, väldigt vanlig här uppe i norr.växer oftast efter sandiga stigar, så tex.ormberget är ett toppenställe att leta denna läckra matsvamp på.nu så här tidigt på säsongen är dom oftast angripna av steklar, men plocka små ex. så är dom oftast bra. efter ett regn brukar jag gå ut och då kan man hitta riktigt gott om dom.den är lätt att känna igen på sin markerade strumpa, och gula undersida. hatten är klibbig vid våt väderlek och kan knappast misstas för någon annan svamp.det värsta du kan förväxla den med är gallsopp, en svamp som inte är giftig, men smakar illa
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.