0 780 visningar

9 svar

Hjälp mig definiera svampen

Lena i Luleå

21 aug 2008 kl. 18:22

Det vore underbart om ni kunde hjälpa mig definiera dessa svampar. Jag är en nybörjare, men desto mer entusiastisk svampplockare. Tycker däremot att det vore skönt att få råd av några som är mer erfarna och säkra på svampar, så det inte går som förra sommaren när jag blev dålig. Jag har många bilder så jag får lägga in i omgångar.

Svamp 1: Luktar milt. Gul undersida. Svamp 2: Luktar mer, lite nötigt. Glansig fot. Svamp 3: Luktar citron,

0

Lena i Luleå

21 aug 2008 kl. 18:25

fler svampar…

Svamp 1: E. plockning har den mörknad och är lätt röd på foten. Svamp 2: Gulaktiga fläckar på undersidan. Luktlös. Svamp 3:  Ljusgul snittyta. Luktar svagt syrligt.

0

Lena i Luleå

21 aug 2008 kl. 18:29

fler svampar…

Bild 1 och 2 är en svamp som har väldigt gul snittyta och brun på undersidan. Svamp 3: Gul på undersidan med vit hinna. Ljusbrun klibbig yta

0

Nina H, Sthlm norr

21 aug 2008 kl. 18:32

På ditt första inlägg finns bara en bild, på ditt andra två.

0

Lena i Luleå

21 aug 2008 kl. 18:32

fler svampar…

0

Här är de två som fattades i första inlägget...

Lena i Luleå

21 aug 2008 kl. 18:36

Eftersom svamp 2 och 3 fattades i första inlägget, av någon konstig anledning, gör jag ett nytt försök.

Svamp 1: Luktar milt. Gul undersida. Svamp 2: Luktar mer, lite nötigt. Glansig fot. Svamp 3: Luktar citron,

0

svamp ett fattades här... men kommer nu...

Lena i Luleå

21 aug 2008 kl. 18:39

oj vad jorvigt det5 här blev.

Efter plockning har den mörknat och är lätt röd på foten.

0

Lasse ohlsson

21 aug 2008 kl. 18:49

svamp 1 är solklart en smörsopp, väldigt vanlig här uppe i norr.växer oftast efter sandiga stigar, så tex.ormberget är ett toppenställe att leta denna läckra matsvamp på.nu så här tidigt på säsongen är dom oftast angripna av steklar, men plocka små ex. så är dom oftast bra. efter ett regn brukar jag gå ut och då kan man hitta riktigt gott om dom.den är lätt att känna igen på sin markerade strumpa, och gula undersida. hatten är klibbig vid våt väderlek och kan knappast misstas för någon annan svamp.det värsta du kan förväxla den med är gallsopp, en svamp som inte är giftig, men smakar illa

0

Jeanette P, Luleå

22 aug 2008 kl. 11:55

Fjärde bildupplägget. Hur ser dom ut på undersidan på den första bilden?
Bild 2 & 3 kan vara örsopp

0

Irene A

22 aug 2008 kl. 12:31

Försöker svara efter (tänkt) ordning:

smörsopp
någon spindling
för mycket gult i bilden, tror det är pepparriska
pluggskivling
björksopp
smörsopp igen
sandsopp
smörsopp en gång till
örsopp

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone