0 780 visningar

9 svar

Hjälp mig definiera svampen

Lena i Luleå

21 aug 2008 kl. 18:22

Det vore underbart om ni kunde hjälpa mig definiera dessa svampar. Jag är en nybörjare, men desto mer entusiastisk svampplockare. Tycker däremot att det vore skönt att få råd av några som är mer erfarna och säkra på svampar, så det inte går som förra sommaren när jag blev dålig. Jag har många bilder så jag får lägga in i omgångar.

Svamp 1: Luktar milt. Gul undersida. Svamp 2: Luktar mer, lite nötigt. Glansig fot. Svamp 3: Luktar citron,

0

Lena i Luleå

21 aug 2008 kl. 18:25

fler svampar…

Svamp 1: E. plockning har den mörknad och är lätt röd på foten. Svamp 2: Gulaktiga fläckar på undersidan. Luktlös. Svamp 3:  Ljusgul snittyta. Luktar svagt syrligt.

0

Lena i Luleå

21 aug 2008 kl. 18:29

fler svampar…

Bild 1 och 2 är en svamp som har väldigt gul snittyta och brun på undersidan. Svamp 3: Gul på undersidan med vit hinna. Ljusbrun klibbig yta

0

Nina H, Sthlm norr

21 aug 2008 kl. 18:32

På ditt första inlägg finns bara en bild, på ditt andra två.

0

Lena i Luleå

21 aug 2008 kl. 18:32

fler svampar…

0

Här är de två som fattades i första inlägget...

Lena i Luleå

21 aug 2008 kl. 18:36

Eftersom svamp 2 och 3 fattades i första inlägget, av någon konstig anledning, gör jag ett nytt försök.

Svamp 1: Luktar milt. Gul undersida. Svamp 2: Luktar mer, lite nötigt. Glansig fot. Svamp 3: Luktar citron,

0

svamp ett fattades här... men kommer nu...

Lena i Luleå

21 aug 2008 kl. 18:39

oj vad jorvigt det5 här blev.

Efter plockning har den mörknat och är lätt röd på foten.

0

Lasse ohlsson

21 aug 2008 kl. 18:49