0 279 visningar

18 svar

Karljohansår i år?

Salatrumpeten

21 aug 2008 kl. 19:04

Jag har hittat ganska många små fasta, fina ex. i Salatrakten den senaste veckan. Är det likadant i resten av vårt avlånga land?

0

Birgitta F

21 aug 2008 kl. 19:08

Hittade mitt livs största idag
19 cm över hatten , verkar dessutom vara intakt.
I mitt område verkar dom vara i bättre skick och fler än 2006
Bohuslän kustnära

Gigant och vi delar gärna hatt

0

Helena A

21 aug 2008 kl. 19:22

Om det är, här finns de precis överallt. Har till och med börjat dyka upp på gräsmattor. På en knapp vecka har det blivit drygt 30 kilo.
Hälleforsnäs mitt i Sörmland

0

Hanzzon

21 aug 2008 kl. 20:09

Tror nog att detta kan bli ett rekordsvampår överhuvudtaget.
Det växer svamp överallt i mängder. De som utmärker sig hittills här i Salatrakten är Karljohan, Citronslemskivling, Grynsopp, Smörsopp och massor av olika Kremlor. Far ringde och tipsade idag om ett ställe med Stolt fjällskivling.
Hur skall detta sluta.  :)
Mvh

0

Tanja V

21 aug 2008 kl. 20:14

Ja, här i mellersta Dalarna kryllar det av Karl Johan, mycket annan svamp också!

0

Hanzzon

21 aug 2008 kl. 20:20

Det låter bra det Tanja. Jag skall iofs till södra dalarna (horndaltrakten) i helgen, och hälsa på min bror. Då blir det garanterat en del svamputflykter, då han bor mitt i djupaste storskog.  :)
Mvh

0

Tanja V

21 aug 2008 kl. 20:26

Ja passa på Hanzzon! Tror vädret har varit ganska likadant i den trakten som här runt Borlänge - Gagnef så det finns nog mycket svamp där med!
Lycka till! :-)

0

Hanzzon

21 aug 2008 kl. 20:33

Jag pratade precis med bror och han har gjort småturer och kan konstatera att det är rikligt av det mesta.  :)
Lite obehagligt med de här storskogarna bara, som man inte är van vid. Lätt att gå vilse.
Vi gjorde det förra året. Först ville ingen av oss erkänna att vi gått vilse, men efter en halvtimmes tystnad kunde jag inte hålla mig.
- Fan vi är vilse!
Vi fick lite panik, men ganska snart hittade vi ett traktorspår som ledde oss tillbaka till ursprungsplatsen.
Puh! Vilken pärs!  :)
Mvh

0

Tanja V

21 aug 2008 kl. 20:46

Ja.. hmmm.. i en annan tråd här ber jag om tips på GPS, du kanske kan gissa varför..

0

Hanzzon

21 aug 2008 kl. 20:51

Jag såg tråden nu. Skall kolla in på Expert i morgon innan avresa.  :)
Mvh

0

Salatrumpeten

21 aug 2008 kl. 20:57

Hanzzon! Du är inte ensam om att gå vilse i pannkakan. Med mitt usla lokalsinne har jag vid ett flertal tillfällen irrat runt 3-5 timmar i skogen. Samtidigt ser jag det som en utmaning, för i slutändan hittar jag alltid hem.  Detsamma gäller fisketurer på Långforsen, då jag inte är simkunnig! Det är väl därför det kallas sportfiske. Redan som barn gick jag vilse i Arvika- en av sveriges minsta städer!

0

Hanzzon

21 aug 2008 kl. 21:05

Salatrumpeten! Jag har för mig att de brukar ha simskola tidigt på sässongen vid Långforsen varje år. Kanske vore en idé att haka på nästa år, så att du kan börja med det lite lugnare, med lätt bakåtlutande, och en kall bira i handen, slöfisket. :)
Mvh

0

Tina Nordberg Kolsva

21 aug 2008 kl. 22:04

Likadant här i Kolsva trakten det kryllar överallt. Värst är mjölskivlingarna, överallt. Kantareller har vi tröttnat på.
KJ i massor.Hittar nya arter varje dag på våra dryga 2000 kvm tomt. Inte en enda svart trumpetsvamp.

0

Totte Gbg

21 aug 2008 kl. 22:16

Kj kryllar inte där jag går:(
Har varit åt Lindomehållet mot Horred och Hyssna….
Har hittat 1 KJ igår….

0

Nina A

21 aug 2008 kl. 22:22

finns gott om K-J i norrort, senaste dagarna har de ökat med explosionsartad fart
sniglarna också för den delen…jag misstänker jag att jag måste köpa en ny frys,för den jag har är redan knökfull

0

Nina A

21 aug 2008 kl. 22:23

med norrort menar jag norra sthlm
ibland har man lite bråttom

0

NadaL, Umeå

21 aug 2008 kl. 22:50

KJ satte i gång efter regnet dom sista dagarna här i Umeå.
Före det var det 3-4 st i korgen max och idag kom jag hem med 38 st. Små och fina ,men det är mycket små kryp också, så det gäller att hinna i tid före dom.
Idag gjorde jag det.:)

0

Maggan Gbg

21 aug 2008 kl. 23:18

Jag har heller inte sett så många KJ i Gbg-området. Dock desto fler Brunsopp! Ljuvligt!

0

Lotta

22 aug 2008 kl. 09:36

I vilken typ av skog växer de?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone