Tänkte att jag skulle prova detta för första gången. Alla säger att det skall vara så gott.
Jag vet att jag kan googla till dödagar efter recept på detta, men ni kommer alltid med så goda idéer och förslag så jag tänkte höra med er om ni har nåt recept som verkligen sticker ut.
Eller har ni kanske andra recept där man kan använda den omogna gröna tomaten?
Mvh
Testa detta!
Kantarell och tomatpickles
600 g färska kantarelle
400 g små gröna tomater
Lagen
2 dl ättiksprit
4 dl vatten
3 dl strösocker
6 kryddnejlikor
1 bit kanelstång
40 g färsk ingefära, skuren i bitar
1. Rensa svampen och pricka tomaterna med potatissticka eller en nål.
2. Blanda alla ingredienser till lagen. Koka upp, skumma och låt sjuda i ca 5 minuter.
3. Lägg i kantarellerna och tomaterna och låt dem sjuda 8-10 minuter. Skumma.
4. Fyll över i väl rengjorde och varma glasburkar. Stäng genast locket och förvara svalt.
Efter 10-14 dagar är inläggningen färdig att användas.
Tips: Servera svamp och tomatpickles till vilträtter eller köttgrytor.
Kantarell kan bytas mot blek taggsvamp eller fårticka. Kokt fårticka får en dekorativ
gulgrön färg som går ihop med de gröna tomaterna.
Hittade receptet på datorn…
TOMAT- OCH ÄPPELCHUTNEY
½ kg gröna tomater,½ liter oskalade äppelbitar, 3-4 gula lökar, 1 dl russin, 2 dl socker,1½ dl vinättika eller vinäger, ½ msk salt, ½ msk ingefära, ev. 1 kryddmått chilipeppar.
Jag har oftast större andel tomater. Ta mer ingefära om du vill!
Skölj tomaterna och skär i små bitar. Skala och hacka löken.
Blanda allt i en kastrull, koka upp och koka sakta utan lock ca ¾ timme tills massan tjocknat.
Ös upp i rena varma glasburkar och sätt bums på locken. Förvara svalt.
Färdig efter ca 2 veckor. Lång hållbarhet. Gott!
Jag såg filmen nyligen och var förvånad hur bra den än håller . Många 80-talsfilmer känns lite passé. Synd att Jessica Tandy (Iggie) har gått ur tiden. Vet ni att hon spelar en av huvudrollerna i Hitchcocks Fåglarna? Nu ska jag sluta. Vi är på ett svampforum. :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.