0 1099 visningar

10 svar

Syltade Gröna Tomater

Hanzzon

21 aug 2008 kl. 21:12

Tänkte att jag skulle prova detta för första gången. Alla säger att det skall vara så gott.

Jag vet att jag kan googla till dödagar efter recept på detta, men ni kommer alltid med så goda idéer och förslag så jag tänkte höra med er om ni har nåt recept som verkligen sticker ut.

Eller har ni kanske andra recept där man kan använda den omogna gröna tomaten?
Mvh

0

guza

21 aug 2008 kl. 21:14

stekta är jättegoda-skivade-steks i olivolja (rätt hårt!), salt,peppar och litet,litet strösocker!

0

Dieter Endom

21 aug 2008 kl. 21:31

Testa detta!

Kantarell och tomatpickles

600 g färska kantarelle
400 g små gröna tomater
Lagen
2 dl ättiksprit
4 dl vatten
3 dl strösocker
6 kryddnejlikor
1 bit kanelstång
40 g färsk ingefära, skuren i bitar

1. Rensa svampen och pricka tomaterna med potatissticka eller en nål.
2. Blanda alla ingredienser till lagen. Koka upp, skumma och låt sjuda i ca 5 minuter.
3. Lägg i kantarellerna och tomaterna och låt dem sjuda 8-10 minuter. Skumma.
4. Fyll över i väl rengjorde och varma glasburkar. Stäng genast locket och förvara svalt.
  Efter 10-14 dagar är inläggningen färdig att användas.

Tips: Servera svamp och tomatpickles till vilträtter eller köttgrytor.
      Kantarell kan bytas mot blek taggsvamp eller fårticka. Kokt fårticka får en dekorativ
      gulgrön färg som går ihop med de gröna tomaterna.

0

Tina Nordberg Kolsva

21 aug 2008 kl. 21:55

Förlåt , men har ni sett filmen med do namn? Tyckte om den.

0

Sofia, Skåne

21 aug 2008 kl. 23:17

Tänkte just på Fried Green Tomatoes at the Whistle Stop Cafe! Det såg väldigt gott ut i filmen. Och visst är filmen bra, Tina!

0

Jan A, Uppsala

21 aug 2008 kl. 23:24

Filmen en stekt favorit! Men jag brukar göra chutney på de gröna, dagen innan de fryser! Mest tomater och ingefära. Har bra recept nånstans, men såna finns “överallt”. Mest ingefära som krydda.

0

Stefan HBG

22 aug 2008 kl. 01:55

Vilken höjdarrulle, glömmer aldrig scenen när sheriffen berömde deras goda revbenspjäl.
:)

0

The secret of life? The secrets in the sauce.

Hanzzon

22 aug 2008 kl. 07:46

Tack guza och Dieter för receptförslagen. Mottager tacksamt fler.

Angående filmen Fried Green Tomatoes, kan jag bara hålla med föregående talare.
Dags för en “piratsökning”.  ;)
Mvh

0

Tomatchutney

Jan A, Uppsala

22 aug 2008 kl. 08:59

Hittade receptet på datorn…

TOMAT- OCH ÄPPELCHUTNEY
½ kg gröna tomater,½ liter oskalade äppelbitar, 3-4 gula lökar, 1 dl russin, 2 dl socker,1½ dl vinättika eller vinäger, ½ msk salt, ½ msk ingefära, ev. 1 kryddmått chilipeppar.
Jag har oftast större andel tomater. Ta mer ingefära om du vill!
Skölj tomaterna och skär i små bitar.  Skala och hacka löken.
Blanda allt i en kastrull, koka upp och koka sakta utan lock ca ¾ timme tills massan tjocknat.
Ös upp i rena varma glasburkar och sätt bums på locken.  Förvara svalt. 
Färdig efter ca 2 veckor. Lång hållbarhet. Gott!

0

Tomatchutney

Hanzzon

22 aug 2008 kl. 11:18

Tack Jan A. Det skall jag testa.
Mvh

0

Tomatchutney

Sofia, Skåne

22 aug 2008 kl. 15:03

Jag såg filmen nyligen och var förvånad hur bra den än håller . Många 80-talsfilmer känns lite passé. Synd att Jessica Tandy (Iggie) har gått ur tiden. Vet ni att hon spelar en av huvudrollerna i Hitchcocks Fåglarna? Nu ska jag sluta. Vi är på ett svampforum. :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone