0 423 visningar

9 svar

Gulaktig svamp

Tina Nordberg Kolsva

21 aug 2008 kl. 21:43

ser ut som ett mellanting mellan musseron och vaxing.Hittades i tät bland/slyskog. Luktar o smaker inte mycket. Ca 13 cm hög, och ser så fin o god ut.Ändrar inte färg. Vad är det?

0

Tina Nordberg Kolsva

21 aug 2008 kl. 21:44

Bilder

0

Michael Krikorev

21 aug 2008 kl. 22:59

Ingen aning.. ser mycket märklig ut! Som en blandning mellan såpmusseron och en trattskivling.. måste nog undersökas närmare för en ev. lösning på gåtan.

0

Tina Nordberg Kolsva

22 aug 2008 kl. 08:34

Det är en vacker svamp, som jag tidigare skrev ser den så god ut. Efter att ha legat inne o torkat ett dygn, har skivorna blivit lite mörkare gula.Hatten har övergått till en brun/grå ton.
En aning rodnad på skrap o snittytor. Ska jag spara den?

1½ dygn efter plockning ser den ut så här.

0

Mattias Andersson

22 aug 2008 kl. 08:49

Jag tror också på såpmusseron. Den kan vara väldigt variabel. Jag har kliat mig i huvet många gånger, och det har ofta slutat med såpmusseron.

0

Tina Nordberg Kolsva

22 aug 2008 kl. 08:55

Har inte på någon bild sett att den har nedlöpande skivor, som den här har.
Men vissa likheter kan jag se.

0

Hans v E

22 aug 2008 kl. 11:31

Ja det är just det. Musseroner har urnupna skivor.
Det borde väl vara en skogsvaxing (Hygrophorus). Ett par förslag är isabellvaxing (terpentinv.) (pudorinus) och sämskv. (penarius).
Spännande!

0

Tina Nordberg Kolsva

22 aug 2008 kl. 12:03

Fastnade inte direkt för något av dina förslag. Men Hygrophorus kan jag köpa. Finns det någon som pasar in på en : Frostvaxing som är större och maffigare, inte slemmig och har ljusare hatt.
Nu börjar det likna något.

0

Tina Nordberg Kolsva

22 aug 2008 kl. 12:40

Den lilla svampen på stora bilden här är mycket lik. Jag har plockar frostvaxingar förut o de är alltid slemmiga o mindre.
http://www.grzyby.pl/gatunki/Hygrophorus_hypothejus.htm

0

tomas

7 dec 2008 kl. 13:14

gulaktig

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone