0 499 visningar

17 svar

Ny dag, nya frågor

Lena M

22 aug 2008 kl. 08:23

Vad var det jag såg på en granstubbe igår. Rosa, seg svamp utan smak, ungefär 2 cm hög och förgrenad i topparna, ungefär som fingersvamparna. Försökte mig på en närbild som tyvärr blev suddig.

Det andra, klibbigt på en liggade tallstam, vad är det ?

0

Lena M

22 aug 2008 kl. 08:24

Nu hade jag för bråttom, här är bilderna.

0

Jea

22 aug 2008 kl. 09:57

Torde vara trollsmör detta. Blir förresten gul-grön om man färgar garn och betar med koppar. Fast då måste man ha lite mer ;-)

0

Irene A

22 aug 2008 kl. 10:22

Fina slemsvampsbilder!

Den rosa ser ut att kunna bli bikakssvamp, Tubifera ferruginosa.

Den andra var värre. Det påminner om glansgryn, Leocarpus fragilis, men plasmodiet brukar vara gulare.

0

Jea

22 aug 2008 kl. 10:36

Ojdå! Där fick jag! Undra på att mina färgningsförsök har varit mer eller mindre lyckad då jaginte är bättre på att artbestämma.

0

Lena Melin

22 aug 2008 kl. 18:42

Äntligen slår jag mig till ro och börjar med att tacka dig Irene för svaren , även på fjällskivlingsfrågan.

Jag undrar om du eller någon kan svara på vilken art det är som är svagt turkos både på hatt, skivor och fot och luktar lakrits. Hattstorlek 4 - 5 cm och vad jag hittade den minns jag inte och ingen bild.

0

Irene A

22 aug 2008 kl. 19:31

Det låter som grön trattskivling, Clitocybe odora.

0

Jan A, Uppsala

22 aug 2008 kl. 19:40

Det inte bara låter så, det t.o.m. luktar så! ;))

0

Peter

22 aug 2008 kl. 20:31

Om jag inte minns fel så luktar den gröna trattskivlingen björnklister, eller bittermandel. Finns det variation i doft? Eller rör jag ihop det nu?

0

Lena M

22 aug 2008 kl. 20:36

Vi hade nyss smak- och luktsinnet uppe i nån tråd och konstaterade att vi upplever dofter/ smaker olika.

0

Peter, Linköping

22 aug 2008 kl. 20:39

Förvisso, och det kan också ha att göra med att vi lägger olika betydelser i ord som beskriver smak och doft, men jag tycker att det är stor skillnad mellan lakrits/anis-doft och bittermandel, så jag undrade om det fanns variation i doft mellan olika exemplar, precis som de små gynnarna varierar i utseende.

0

Hans v E

22 aug 2008 kl. 20:50

Tror inte på Irenes förslag.

0

Irene A

22 aug 2008 kl. 20:54

Peter, björnklister/bittermandeldoft förekommer hos flera vaxingar (Hygrophorus), t.ex. doftvaxing. Är det inte såna du tänker på?

0

Irene A

22 aug 2008 kl. 20:56

Hans, är det glansgryn du inte håller med om? Jag vet ju att du inte brukar göra det.

0

Peter

22 aug 2008 kl. 20:58

Det stämmer förstås, Irene.

0

Hans v E

22 aug 2008 kl. 21:01

Ja, bikakesvamp också. Men jag tvekar lite sedan jag sett Jas´ bilder.

0

"JAS" Helsingborg

22 aug 2008 kl. 21:08

Ja Hans, inte är det likt det som jag har fångat på bild. Och här kommer lite bilder på Glansgryn i olika stadier.

0

Irene A

22 aug 2008 kl. 22:06

Bikakesvamp är jag så gott som säker på, inte glansgryn däremot, och det som JAS har på bild här ovanför, är definitivt inte glansgryn.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone