Hej
I förra veckan var jag och fjällvandrade kring Kebnekaise. En dag så fick jag syn på en fin liten björksopp. Inför barnens stora ögon så mumsade jag i mig svampen rå. Natten därefter var inte rolig… Även hela dagen efter var magen minst sagt kass. Det enda som jag kan tänka mig orsakat denna mage var den lilla björksoppen. Då vi i övrigt bara åt typ frystorkad mat så faller misstankarna mot den lilla soppen?
Någon som vet något konkret om mina teorier?
Vänligen
Hans Bjuringer
Halmstad
Jo så långt är jag med också...
Men om jag läser “Senare års forskning har visat att rå svamp innehåller värmekänsliga ämnen som kan vara skadliga för människan. All skogssvamp bör därför upphettas för att dessa ämnen ska försvinna.”
Jag tolkar det som att om man inte tillagar svampen utan äter den rå, så gör kroppstemperaturen att dessa värmekänsliga ämnen utsöndras i kroppen istället för att förångas och därför kan ge obehag.
Champinjoner ska man inte äta råa. Jag läste på PubMed om en studie där man efter 5 minuters upphettning inte längre kunde påvisa de giftiga ämnena i champinjonerna, dock varnade man för att dessa gifter av värmen ev. kunde ha omvandlats till andra, kanske minst lika giftiga, ämnen som man inte letat efter eftersom de inte ingick i studien =/
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.