0 2705 visningar

14 svar

Rå björksopp giftig?

Hans Bjuringer

22 aug 2008 kl. 10:36

Hej
I förra veckan var jag och fjällvandrade kring Kebnekaise. En dag så fick jag syn på en fin liten björksopp. Inför barnens stora ögon så mumsade jag i mig svampen rå. Natten därefter var inte rolig… Även hela dagen efter var magen minst sagt kass. Det enda som jag kan tänka mig orsakat denna mage var den lilla björksoppen. Då vi i övrigt bara åt typ frystorkad mat så faller misstankarna mot den lilla soppen?
Någon som vet något konkret om mina teorier?

Vänligen

Hans Bjuringer
Halmstad

0

Irene A

22 aug 2008 kl. 10:50

Min teori är att du behövde en läxa efter det dåliga föredömet att äta rå svamp inför barnen..

Både frystorkad mat och rå svamp kan ge skitsjuka, så du utmanade verkligen ödet.

0

Irene

Sofia, Skåne

22 aug 2008 kl. 14:55

Vad är det man blir dålig av när man äter en rå sopp? Är det svårsmälta fibrer? Eller bakterier? Eller både och?

0

Irene

Annette L, norr om Sthlm

22 aug 2008 kl. 14:58

Fast rå Karl Johan & råa champinjoner har jag alltid ätit, ska man inte ge barnen det alltså?

0

sopp

klas jaederfeldt

22 aug 2008 kl. 15:52

de flesta soppar är svagt giftiga som råa, det finns magar som inte klarar att äta rå KJ

0

sopp

Sofia, Skåne

22 aug 2008 kl. 17:32

Oj,verkligen? Där har jag lärt mig ngt nytt. Tack för förklaringen Klas.

0

Hans Bjuringer

5 sep 2008 kl. 13:45

Jag hade ätit frystorkat i en veckas tid (utan problem) innan jag tuggade i mig svampen så det var knappast problemet.

Hasse

0

Tommy K

5 sep 2008 kl. 14:01

Är nog böjd att instämma med Irene A. Alldeles frånsett magproblemen så är det inte så klokt att trycka i sig rå svamp så barnen ser det.

0

maria W

5 sep 2008 kl. 15:06

Om jag läst på riktigt så innehåller rå svamp värmekänsliga ämnen som kan vara skadliga för människan.

Om jag tolkar det rätt, alltså ämnen som utsöndras i kroppen pga av kroppstemperaturen.

0

maria W

Jörgen

5 sep 2008 kl. 15:30

Med värmekänsliga ämnen menas ämnen som förstörs vid höga temperaturer, vid t ex matlagning. Därför är många svampar ätliga efter upphettning, men giftiga när de är råa.

0

Jörgen

Maria W

5 sep 2008 kl. 15:38

Jo så långt är jag med också...

Men om jag läser “Senare års forskning har visat att rå svamp innehåller värmekänsliga ämnen som kan vara skadliga för människan. All skogssvamp bör därför upphettas för att dessa ämnen ska försvinna.”

Jag tolkar det som att om man inte tillagar svampen utan äter den rå, så gör kroppstemperaturen att dessa värmekänsliga ämnen utsöndras i kroppen istället för att förångas och därför kan ge obehag.

0

Maria W

5 sep 2008 kl. 21:07

Om jag tänker fel i kommentaren till Jörgen får ni gärna kommentera.

0

Sofia, Skåne

5 sep 2008 kl. 23:55

Maria, jag tror att du tänker fel. Jag tror inte att giftet i svampen förångas,  utan omvandlas vid upphettning till ngt som inte är giftigt. Proteiner, t ex äggvita ändrar struktur vid upphettning. Hade varit kul om ngn kunnig förklarade bättre.

0

sopp

hanna

6 sep 2008 kl. 08:33

Tror på dej klas, efter att ha upplevt en hemsk natt efter att ha ätit torkad KarlJohan

0

buffy

6 sep 2008 kl. 08:42

Champinjoner ska man inte äta råa. Jag läste på PubMed om en studie där man efter 5 minuters upphettning inte längre kunde påvisa de giftiga ämnena i champinjonerna, dock varnade man för att dessa gifter av värmen ev. kunde ha omvandlats till andra, kanske minst lika giftiga, ämnen som man inte letat efter eftersom de inte ingick i studien =/

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone