0 270 visningar

7 svar

Vad är det för svamp?

Jenny S

22 aug 2008 kl. 14:53

Varit ute och plockat med hunden idag och hittade massor av denna svamp. Trots svampbok och internet är jag osäker på vad det är för svamp samt om den är ätlig. Är totalt nybörjare på svamp.
Den växte i lövskog där även stora grupper svamp som enligt min bedömning var pluggskivling växte.

Det kommer vit saft från svamparna jag hittade, de doftar milt och är trattformade när de blir större

Den sista bilden är pluggskivlingarna, men tänkte den visar miljön

0

Matilda

22 aug 2008 kl. 17:39

Skulle nästan säga Mjölskivling, men det kan förstås vara något annat..

0

Joachim Krumlinde

22 aug 2008 kl. 17:41

Någon av vitriskorna, kan möjligen ätas efter avkokning, men helst inte.

0

Jenny S

23 aug 2008 kl. 07:01

Tack för hjälpen!

efter mycket studering av bilder tror jag att det är slät vitriska
Kul att lära sig sorterna även om man inte kan äta dem

0

Peter

23 aug 2008 kl. 10:24

Är det stinkkremla på nedersta bilden?

0

Irene A

23 aug 2008 kl. 11:12

Tycker också att det ser ut som stinkkremlor eller något närbesläktat på sista bilden.

0

Jenny S

23 aug 2008 kl. 20:16

Har varit i samma skog idag och tog en närmare bild på svampen så kanske det är lättare att se om det är stinkkremla. Tack för all hjälp!

0

Irene A

24 aug 2008 kl. 11:10

Synd att bilden inte var skarpare! Den verkar ha lite violett i sig på hatten. Om det stämmer blir en vild gissning från min sida mörkeggad stinkkremla.
http://www.mtsn.tn.it/russulales-news/tx_photos.asp?index=5669

En närbild på undersidan är nödvändig för att kunna säga någonting alls med säkerhet.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone