Har för första gången plockat svamp och givetvis är man livrädd att få med sig hem något farligt. Har tittat på bilderna på denna eminenta sida, men osäkerheten är för stor. Skulle bli jätteglad om någon kunde säga mig om detta är karljohan svamp eller inte. Smakade lite på kanten på en utav dom (spottade ut sedan) och det smakade lite mandel tyckte jag. Se bifogade bilder
Karlj?
Jag skär av nedre delen av foten, borstar rent. Lossar hatten från foten. Kollar först foten ang. larvangrepp. Skär bort larvhål (valfritt) och delar foten i mindre bitar.
På hattarna tar jag bort de gula rören, de är lite svampiga. Så länge rören är vita är de fasta. Kollar sedan efter larver, och skär bort det jag inte vill ha. Där beror det ju lite på hur kräsmagad man är.
Svampiga och träiga delar går bort. Sedan är det bara att steka om du vill äta den direkt. Börja då på medelvärme UTAN smör. När du ser att den vätska som komemr ur svampen försvunnit är det dags att lägga i smöret.
Vill du torka och spara så skär i skivor. Torkning är en hel vetenskap, sök på torkning på forumet för tips.
Så fick man lära sig den hårda vägen då.. Jag delade upp ett par karljohan som såg fina ut och la dom i pannan. Ur mikrohål så kom det upp maskar. Tack och lov tack vare Nina så hade jag lagt dom i pannan först utan smör annars hade jag nog aldrig sett maskarna (brrrr). Nu vet jag hur en Karljohan ska se ut inuti innan man tillreder den i alla fall. Smakade en stekt bit och det var rätt gott, men det hade nog varit godare om jag sluppit vara med om det där med maskarna innan. Jag är nog lite kräsmagad antar jag. :-)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.