Nu börjar jag faktiskt att undra vad felet är! Alla experter säger att detta år är svampens år men oj så fel dom måste ha i västsverige…Bör säga att jag är en oerfaren plockare men jag vet ju självklart hur kantarellen ser ut och vet i vilka sorts skogsområden man “bör” leta..Har nu vart ute 6 dagar i rad och även prövat olika områden,några exempel är göteborg härryda och boråstrakten med resultatet 1 kantarell!!!! Vad är felet? Tack på förhand Anton…
Måste tyvärr säga att jag prövat allt det du skrev Tina men ändå misslyckats:-( Och ja det har regnat i otroliga mängder men ack ändå inget…Har faktiskt hittat ganska mycket av annan svamp men som sagt så är jag ju en nybörjare och vågar mig inte riktigt på att plocka andra läckerheter än.Tack ändå för svaret:-)
Har hittat ca 30 liter hitills
Bohuslän kustnära Munkedals Kommun
Min största var 10 cm över hatten Du bör leta i raviner och låglänt terräng.
Det är väldigt torrt i markerna även här trots allt regn.
Sen kommer otroliga mängder narrkantarell så var vaksam
50 % av mina kantarellställen har invaderats av narrkantarell.
Låglänt och fuktigt kan lösa din kantarell-torka
10 cm över hatten
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.