0 868 visningar

10 svar

Var är alla kantareller?

Anton

22 aug 2008 kl. 19:29

Nu börjar jag faktiskt att undra vad felet är! Alla experter säger att detta år är svampens år men oj så fel dom måste ha i västsverige…Bör säga att jag är en oerfaren plockare men jag vet ju självklart hur kantarellen ser ut och vet i vilka sorts skogsområden man “bör” leta..Har nu vart ute 6 dagar i rad och även prövat olika områden,några exempel är göteborg härryda och boråstrakten med resultatet 1 kantarell!!!! Vad är felet? Tack på förhand Anton…

0

Tina Nordberg Kolsva

22 aug 2008 kl. 20:19

Det var tråkigt Anton, har det inte regnat hos dig? Kantareller brukar dyka upp vid vägkanter, skogsbryn och utmed skogsstigar.
Sedan i skogen i mossan. Men det måste komma regn annars blir det dåligt.Ge inte upp. Hittar du andra svampar?

0

Lena M

22 aug 2008 kl. 20:28

Ja det låter märkligt tycker jag också, här i Gästrikland har jag plockat en hel del.

0

Anton

22 aug 2008 kl. 20:44

Måste tyvärr säga att jag prövat allt det du skrev Tina men ändå misslyckats:-( Och ja det har regnat i otroliga mängder men ack ändå inget…Har faktiskt hittat ganska mycket av annan svamp men som sagt så är jag ju en nybörjare och vågar mig inte riktigt på att plocka andra läckerheter än.Tack ändå för svaret:-)

0

Tina Nordberg Kolsva

22 aug 2008 kl. 21:22

Om du har möjlighet ta bilder o visa oss om du hittar något du vill lära dig.Alltid är det någon som kan hjälpa. Det är bara att jobba på, det finns så mycket annat att äta än kantareller.
Lycka till!

0

klas jaederfeldt

22 aug 2008 kl. 22:28

spelar väl ingen roll om det finns kantareller, den är ju inte särskilt god matsvamp ändå. Gläds istället åt et andra goda svampr som kommer

0

anton

Birgitta F

22 aug 2008 kl. 22:58

Har hittat ca 30 liter hitills
Bohuslän kustnära Munkedals Kommun
Min största var 10 cm över hatten Du bör leta i raviner och låglänt terräng.
Det är väldigt torrt i markerna även här trots allt regn.
Sen kommer otroliga mängder narrkantarell så var vaksam
50 % av mina kantarellställen har invaderats av narrkantarell.
Låglänt och fuktigt kan lösa din kantarell-torka

10 cm över hatten

0

anton

Anton

22 aug 2008 kl. 23:28

Tackar för tipset Birgitta.

0

Anton

23 aug 2008 kl. 00:29

Ja men nu är det ändå så att jag är nybörjare på detta med svampar och jag minns som barn att det var kantarellen som var underbar.. Vill ju inte dö på kuppen och nöjer mig med denna sort att börja med,ej kräsen vet du ha ha…

0

Sofia, Skåne

23 aug 2008 kl. 00:48

Efter kantarellen ska du prova med sopp, det är nästa nybörjarsvamp. Lycka till!

0

Sussie

23 aug 2008 kl. 13:32

Taggsvamp är också gott och lätt att känna igen - en bra “nybörjarsvamp”.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone