Har testat färsk-fryst Karljohan och jag tyckte det blev bra.
Brist på plats i frysen gör att jag torkar det mesta av svampen. Den blir ju så mycket lättare att förvara.
Torkad svamp är ju även så bra att ha på lager när man behöver en present. Något de flesta uppskattar att få.
Jag brukar frysa så jag skakar direkt efter rensning. Sedan lägger jag in dem i frysen, gärna små, rensade och hela.
Ett tips efter framtagning ur frysen är att koka upp en kastrull med vatten för att därefter ge svampen ett snabbdopp i ett par sekunder. Sedan är det lätt att skära dem i lagom stora stekskivor. Detta har jag lärt mig av diverse kockar och svampen smakar som färsk efter förvällning och smörstekning.
LYCKA TILL!
Haha kul att den här tråden dykt upp. Jag testade både att frysa och att torka. Jag har gett bort torkad - där är den varianten bäst. Som gåva och som mjölad i sås.
Men jag föredrar den frysta faktiskt. Lägger det jag behöver i durkslag, slår över kokhett vatten från vattetkokarn så de släpper från varandra och fräser i het panna ca 50/50 smör och rapsolja.
(jag delade upp i både skivor och “lagoma” bitar innan frysning)
Very najs svamp!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.