0 17681 visningar

13 svar

Karljohansvamp

guger

22 aug 2008 kl. 21:12

Kan man frysa karljohansvamp direkt efter rensning?

0

Tina Nordberg Kolsva

22 aug 2008 kl. 21:14

Man ska frysa direkt efter rensning, svampar åldras snabbt. Eller menar du frysa utan att utan att förvälla? Det går bra enligt många.

0

guger

22 aug 2008 kl. 21:16

Eva K hälsar och tackar!

0

margarina

21 apr 2009 kl. 13:16

ja det är ju självklart!!

0

++54561564563(telefonnummer)

21 apr 2009 kl. 13:18

ofta du inet vet det!hahahhahaha skojar! :P

0

Lill

21 apr 2009 kl. 13:21

Har testat färsk-fryst Karljohan och jag tyckte det blev bra.
Brist på plats i frysen gör att jag torkar det mesta av svampen. Den blir ju så mycket lättare att förvara.
Torkad svamp är ju även så bra att ha på lager när man behöver en present. Något de flesta uppskattar att få.

0

Bo E

21 apr 2009 kl. 14:05

Jag tycker den vinner på att hyvlas i tunna skivor och torkas.

Den smak som påminner om fläsk försvinner och den smak som är mer nötigt svampig förstärks.

0

Gertrud

21 apr 2009 kl. 15:02

Håller med Bo E.  Jag skulle vilja tillägga att den frysta svampen läggs direkt i varm panna.

0

"JAS" Helsingborg

21 apr 2009 kl. 15:12

Tycker som Bo, torkad är bäst, gäller nästan all svamp tycker jag.

0

Bengt Sandh

21 apr 2009 kl. 16:25

Jag brukar frysa så jag skakar direkt efter rensning. Sedan lägger jag in dem i frysen, gärna små, rensade och hela.

Ett tips efter framtagning ur frysen är att koka upp en kastrull med vatten för att därefter ge svampen ett snabbdopp i ett par sekunder. Sedan är det lätt att skära dem i lagom stora stekskivor. Detta har jag lärt mig av diverse kockar och svampen smakar som färsk efter förvällning och smörstekning.

LYCKA TILL!

0

Hanzzon

21 apr 2009 kl. 16:34

Precis så Bengt gjorde vi på Livsmedelstakniska linjen (Restaurang och Storhushåll), jag gick runt -93.  :)
Mvh

0

Eva K

21 apr 2009 kl. 22:12

Haha kul att den här tråden dykt upp. Jag testade både att frysa och att torka. Jag har gett bort torkad - där är den varianten bäst. Som gåva och som mjölad i sås.
Men jag föredrar den frysta faktiskt. Lägger det jag behöver i durkslag, slår över kokhett vatten från vattetkokarn så de släpper från varandra och fräser i het panna ca 50/50 smör och rapsolja.
(jag delade upp i både skivor och “lagoma” bitar innan frysning)

Very najs svamp!

0

Barbro Torstensson

3 sep 2018 kl. 10:35

Vill ha råd om bästa sätt att frysa ned.

0

Barbro Torstensson

3 sep 2018 kl. 10:35

Vill ha råd om bästa sätt att frysa ned.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone