0 435 visningar

17 svar

Några från idag

Irene A

22 aug 2008 kl. 23:21

Funderade på att sätta ut namnen - men nej, ni får fundera lite först..

0

NadaL, Umeå

22 aug 2008 kl. 23:36

Hur ska jag fundera ,när jag har plockat svamp halva dagen och andra halvan tagit hand om dom.
Direkt jag blundar kommer en massa svampar mot mig.
Vi får ta det imorgon.
Ha det bra.:)

0

Birgitta F

22 aug 2008 kl. 23:38

1 Frostvaxing men den finns inte jst nu
2 Rosenmusseron
3 skulle sagt brandticka men….
jag gillar att gissa = )

0

gunhild

22 aug 2008 kl. 23:44

Kan tickan vara en sotticka?

0

Irene A

22 aug 2008 kl. 23:47

Birgitta, visst är det frostvaxing! Den uppskrämda stackaren hittades idag.

Bör nog nämna att 2:an är en ganska liten spindling (största hatten här är ca 5 cm bred), varken särskilt vanlig eller välkänd. Växer med tall.

0

Irene A

22 aug 2008 kl. 23:48

Sotticka stämmer också :-)

0

Inger

22 aug 2008 kl. 23:49

Hejsan Irene!
en alldeles färsk besökare här :)
jag har hittat vad jag tror är smörsopp men eftersom jag inte kan så många olika har jag en fråga till dig som verkar kunnig.
kan man förväxla smörsoppen med ngn giftsvamp. Mina exemplar har inte fullt så runda hattar som på bilderna här..annars precis som beskriven..

0

Birgitta F

22 aug 2008 kl. 23:50

när man nu börjar titta på tickor så måste jag ha sett mitt livs första rävticka i kväll , har dessvärre ingen bild men vacker var den

0

Birgitta F

22 aug 2008 kl. 23:58

och där tog mina spindlings-sidor slut i böckerna / kul med frostvaxingen iaf

0

Inger

Irene A

23 aug 2008 kl. 00:01

Nej, jag kan inte tänka mig att smörsoppen, med sitt smörgula rörlager, hudartade ring och slemmiga hatthud går att förväxla med någonting annat. Naturligtvis är förutsättningen att man kan såpass mycket att man vet vad en sopp är, och kollar alla viktiga detaljer.

Annars är det väldigt vanskligt att bedöma vilka svampar som kan förväxlas med varandra. Det finns horribla exempel, som t.ex. förväxling mellan fårticka och vit flugsvamp - bara för att båda är vita uppifrån…

0

Cicci

23 aug 2008 kl. 00:02

En vild gissning bara för att kunna få gå och lägga sig och sova - gyllenspindelskivling. Har letat desperat efter en aprikosfärgad spindling men icke sa nicke. Hittar ingen.

0

Inger

Inger

23 aug 2008 kl. 00:10

Tack för det snabba svaret!
såå okunnig är jag dock inte.utan har plockat svamp sedan jag var liten (är 41 nu) men har hållt mig till de som jag hittat mest av som är goda såsom KJ, kantarell och trattisar mfl.
Inger/Ö-vik

0

Lotta Fahlén

23 aug 2008 kl. 00:34

Blå spindelskivling eller blåmusseron. Jag har ätit den förstnämnda och det var inte gott. Trodde det var blåmusseron!

0

Elisabeth Jansson

23 aug 2008 kl. 01:16

Jag gissar på C.sebaceus Tuvspindelskivling.

0

Lena M

23 aug 2008 kl. 06:46

Frostvaxing, de var tidigt.
Men den på bild två vad heter den, såg den i förra veckan i barrskog och reagerade på den annorlunda färgen.Har tittat i böckerna men kommer ingen vart !

0

EG

23 aug 2008 kl. 07:50

Kan 2 an vara något åt det skönfotade hållet?

0

Spindlingen

Irene A

23 aug 2008 kl. 10:48

Förslagen har varit ganska långt ifrån det rätta svaret.
De är som sagt en liten spindling, mycket liten för att vara en phlegmacium: gräddspindling, Cortinarius leucophanes.

Det är bara på riktigt unga exemplar som man ser den blekvioletta färgen på fot och skivor, sen blir den ganska jämnt gräddfärgad. Gamla hattar blir blekbruna. Typiska växtplatser är magra marker med tall, gärna lavtallhedar. Jag ser den inte ofta, men den är nog i alla fall vanligare norrut.

0

Spindlingen

EG

23 aug 2008 kl. 11:07

Hade aldrig kunnat gissa på den Har sett den en gång i Skövde o inte såg den ut så den gången minns den som en liten en mycket grädd-vitare Man behöver se många för att lära sig

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone