Hejsan Irene!
en alldeles färsk besökare här :)
jag har hittat vad jag tror är smörsopp men eftersom jag inte kan så många olika har jag en fråga till dig som verkar kunnig.
kan man förväxla smörsoppen med ngn giftsvamp. Mina exemplar har inte fullt så runda hattar som på bilderna här..annars precis som beskriven..
Nej, jag kan inte tänka mig att smörsoppen, med sitt smörgula rörlager, hudartade ring och slemmiga hatthud går att förväxla med någonting annat. Naturligtvis är förutsättningen att man kan såpass mycket att man vet vad en sopp är, och kollar alla viktiga detaljer.
Annars är det väldigt vanskligt att bedöma vilka svampar som kan förväxlas med varandra. Det finns horribla exempel, som t.ex. förväxling mellan fårticka och vit flugsvamp - bara för att båda är vita uppifrån…
Förslagen har varit ganska långt ifrån det rätta svaret.
De är som sagt en liten spindling, mycket liten för att vara en phlegmacium: gräddspindling, Cortinarius leucophanes.
Det är bara på riktigt unga exemplar som man ser den blekvioletta färgen på fot och skivor, sen blir den ganska jämnt gräddfärgad. Gamla hattar blir blekbruna. Typiska växtplatser är magra marker med tall, gärna lavtallhedar. Jag ser den inte ofta, men den är nog i alla fall vanligare norrut.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.