0 587 visningar

9 svar

rodnande flugsvamp

Lotta

23 aug 2008 kl. 09:49

Har ätit och plockat mycket rodnande flugsvamp, särskilt i Italien och tyskland där den anses vara en bra matsvamp.Vågar inte locka den längre då den inte anses vara matsvamp här. Men varför? Vad är det som inte gör den till matsvamp längre?

0

Irene A

23 aug 2008 kl. 11:07

Den är giftig som rå, så man måste vara mycket noggrann med tillagningen om man ska äta den.
Det gäller även kamskivlingarna.

0

Lotta

23 aug 2008 kl. 14:30

Tack för svaret!
Men undrar oxå, äter ni experter den? när den är ordentligt tillagad.

0

Irene A

23 aug 2008 kl. 15:00

Personligen bryr jag mig inte om att äta flugsvampar av något slag. Den röda sägs ju också vara läcker efter avkokning..

Ett annat skäl att inte rekommendera den rodnande som matsvamp, är risken för förväxling med giftigare arter, som t.ex. panterflugsvamp.

0

klas jaederfeldt

23 aug 2008 kl. 15:45

jag äter den

0

Lotta

23 aug 2008 kl. 15:59

Yes!!
Då ska jag börja äta den igen :)

0

Jan A, Uppsala

23 aug 2008 kl. 16:11

Jag äter den med behållning och har gjort så sedan början på 50-talet.

0

klas jaederfeldt

24 aug 2008 kl. 00:39

är det inte fel att inte rekomendera rodnande flugsvamp för att den liknar en annan giftig flugsvamp, den rodnande blir ju inte giftigare för att den liknar någon annansvamp, av samma anledning skulle man låta bli att rekomendera Stolt fjällskivling för att den liknar Panterfläckig flugsvamp ) ja jag vet att det är larvigt, men det har varit folk som blandat ihop dessa 2)

0

Klas

Sofia, Skåne

24 aug 2008 kl. 00:52

Är du uppe? Kan inte du kasta ett öga på tråden Drömmen om en stolt fjällskivlig. Jag börjar bli lite ängslig när ni nu pratar om alla flugsvampar.

0

Klas

Irene A

24 aug 2008 kl. 09:30

Jag håller med dig Klas, det är minst lika larvigt att avråda från alla spindelskivlingar bara för att det finns några som är giftiga.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone