0 8856 visningar

11 svar

Torka Karl-Johan i ugn?

Gisela

23 aug 2008 kl. 10:09

Är det någon som torkat Karl-Johan i ugnen? Om Ja, är det då 50 grader och hur länge tar det ungefär. Nu finns det ju så himla mycket att jag inte har mer plats för att lägga ut det på tidningar :) sen efter ett par dagar blir det ju en ganska otrevlig lukt av just Karl-Johan. Någon som provat?

/Gisela

0

Gisela

23 aug 2008 kl. 10:11

Jo måste tillägga, jag förstår att man måste ha ugnen lite öppen om man ska torka för luften. /Gisela

0

Erik Ekholm

23 aug 2008 kl. 16:28

50 grader brukar anges som max. Om det vita köttet ändrar färg till rödbrunt vid torkningen så hade du för varmt.

0

Svampnörden

23 aug 2008 kl. 16:54

Tycker det funkar obra att torka i ugn! Själv låter jag en värmefläkt för bilar blåsa över svampen som är placerade på tidningar.
Jag provade en gång att torka i ugn men resultatet blev små bruna klumpar som luktade skarpt.

0

Kurt

24 aug 2008 kl. 14:56

Använd hellre en separat fläkt, det behöver inte vara värme, men kupévärmare är också bra. Svamparna breder man sedan ut på ramar med myggnät:

http://www.utsidan.se/cldoc/7448.htm

Andra alternativ är staplade brödbackar eller de här blå champinjonlådorna som affärerna använder, med fläkt under. Det tar inte stor plats, och flyttar man bara om dem i bland så behöver man inte köra fläkten så länge.

0

Marianne

24 aug 2008 kl. 15:34

Jag brukar torka i varmluftsugn. Det går hur bra som helst. 50 grader några timmar på plåtar med bakplåtspapper.

0

Lotta

25 aug 2008 kl. 20:52

Jag torkade några i varmluftsugn på 40 gr med öppen lucka och några på tidningspapper och så band jag fast fönen i diskstället och fönande dom med kall luft. Blev både bättre och snabbare än ugnen. Dom fick en annan färg i ugnen, lite gulare.

0

Totte Gbg

25 aug 2008 kl. 20:55

Fönen anväder jag när mina Trattkantareller har torkat, slungar dom i ett durkslag försiktigt o blåser bort resterande barr o bös :)

0

Marie

29 aug 2008 kl. 13:24

Torkskåpet var toppen.
Högst upp i 40 grader. La en stor linneservett över brickan med svampen så de inte skulle flyga runt.
Gick jättebra!

0

Peter, Linköping

29 aug 2008 kl. 14:17

Jag använder varmluftsugnen för att sätta fart på torkprocessen, svampen kanske får ligga där ett par timmar eller så. Sedan lägger jag dem på tidningspapper och luftar ofta. Det har inte misslyckats än.

0

Charlotte Borneklint

29 aug 2008 kl. 14:20

Peter: Efter du haft dem i ungnen några timmar, hur länge bör de ligga framme innan man kan lägga dem i bukar?

0

Peter, Linköping

29 aug 2008 kl. 14:29

I alla fall tre dygn. Ugnsvistelsen kanske inte kortar tiden så mycket, men den sätter fart på processen så att man inte riskerar att svampen möglar eller ruttnar.

Jag vet, jag borde köpa mig en riktig tork…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone