Nej naturligtvis en växt som jag inte sett förut. Tror att den kanske får sin näring på samma sätt som svamparna den verkar sakna klorofyll helt genomskinliga blad. Den växer med tall och borde heta tallört.
Vet någon något mer om denna?
Visst är den häftig! Här finns mer info http://linnaeus.nrm.se/flora/di/erica/monot/monohyp.html
“Även den tallörten räknas som en mykotrof parasit, som livnär sig direkt av svamphyferna och indirekt av dött material som svampen nedbryter.”
I min flora står inget om detta utan att tallörten endast lever på förmultnad materia. Där är den enbart saprofyt.
Inte konstigt att jag hittar svamp i närheten av den då. Svampmycelet är “klistret” mellan tall och tallört.
Jag kände väl på mig att det var nåt med svamp i alla fall. Örten är i alla fall ny för mig och mycket intressant och vacker där den står i mossan bland ungtallarna. Där fanns förresten gott om sandsopp i närheten. Den är nog inte så vanlig här i västerbotten då skulle jag ha lagt märke till den tidigare.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.