Hittade ett helt gäng av de här svamparna i blandskog, alla mycket fina exemplar. Dock har jag helt gått bet på identifieringen och vore väldigt tacksam för hjälp. Det verkar vara kremlor, då foten inte trådar sig, och att svampen inte vätskar sig i brottytorna. Smakar milt. Skivorna var, på nästan alla exemplar, täckta av en hinna som började spricka upp och falla bort när svampen fått torka ett tag. På det största exemplaret i skogen hade hatten rätat ut sig och förlorat sin klockform, och var då över 20 cm i diameter. Hylleresterna på hatten verkar vara mycket karaktäristiska. Se bilder, det står ett värmeljus där som storleksreferens.
Ah, jag förstår. Men är inte foten trådig på flugsvampar? Jag har fått uppfattningen att om foten inte trådar sig så är det alltid en riska eller en kremla. Är detta fel?
Nejdå, skulle inte äta något jag inte är säker på. Bara en pytteliten bit på tungan som sedan spottades ut.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.