Tack för fantastiskt snabba svar.
Köttet blånar inte vid delning heller. Och jag tycker inte mig se de fräknar eller den gryniga hatthud som kännetecknar sandsoppen. I övrigt tycker jag att alla karaktäristiska påminner om sandsoppen.
Har tagit en ny bild på hatten, det vita är skräp.
/Mas
Jag är en stor vän av torkad sandsopp. Jag lägger dem i blöt med vatten som täcker ca 30 min. Sedan kramar jag överflödigt vatten ur dem och fräser i smör. Slår på spadet som buljong, och tillsammans med grädde får detta reducera tills smakerna löst ut och man fått önskad konsistens. Sjuda, inte stormkoka.
Det blir en svampsås som folk kommer att minnas.
Passar bra med kyckling, samt till risotto.
Jag har också i helgen plockat sandsopp och lagt för torkning och vissa blånar inte alls och medan andra blånar rejält men detta avtar efter ett tag men kommer igen om man åter t ex rispar dem. De som inte blånar är mycket mörkare gula i köttet än de som blånat.
Jag var med om det förra året också och var lite osäker på om det verkligen var samma svamp men i år har jag bestämt mig för att det är samma som beter sig olika. Alla yttre kännetecken finns ju på dem.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.