0 1861 visningar

18 svar

Sandsopp?

Mats Bengtsson

23 aug 2008 kl. 18:26

Hej
Har plockat de här idag i Göteborg. Jag tycker att de ser ut som sandsopp men rören blånar ej vid tryck. Någon som vet vad det är och om den är ätlig/god?
Mats

0

Janett

23 aug 2008 kl. 18:31

Ser ut att vara sandsopp. Det är inte alltid de “blånar”

0

Peter, Linköping

23 aug 2008 kl. 18:32

Svårt att säga, man ser snabbt om det är en sandsopp på den “gryniga” hatthuden, men jag ser inte det på bilden.

Blånar inte köttet där du delat svampen?

0

Mats Bengtsson

23 aug 2008 kl. 18:44

Tack för fantastiskt snabba svar.

Köttet blånar inte vid delning heller. Och jag tycker inte mig se de fräknar eller den gryniga hatthud som kännetecknar sandsoppen. I övrigt tycker jag att alla karaktäristiska påminner om sandsoppen.

Har tagit en ny bild på hatten, det vita är skräp.

/Mas

0

Peter

23 aug 2008 kl. 18:47

Den ser i allt väsentligt ut som sandsopp i alla fall, även om hatthuden inte är typisk.

Något bättre förslag har jag inte i alla fall. Jag känner igen doften, men den är svår att förmedla via klotterplanket…

Waiting for the stars to shine…

0

Mats Bengtsson

23 aug 2008 kl. 18:56

Jag lägger den i frysen tills det är artbestämning på Botaniska trädgården, och hoppas att den håller sig. Återigen, tack för hjälpen.
/Mats
PS. Vågar man äta den här soppen även om man inte lyckas artbestämma den?

0

Peter, Linköping

23 aug 2008 kl. 19:13

Det torde vara utan risk. Om den inte hinner bli dålig!

0

Till Mats ang sandsopp!

Elsy ske-å

23 aug 2008 kl. 20:14

Så här ser mina sandsopp ut och jag kan inte förstå annat än det är den du har plockat MEN jag är ingen expert så lita inte på mig för mycket!

0

Till Mats ang sandsopp!

Peter, Linköping

23 aug 2008 kl. 22:13

Elsy, visst är det ett par brunsoppar eller liknande som letat sig in i din korg också?

0

NovisenVidSpisen

23 aug 2008 kl. 22:19

Hej!
Jag har en stor burk torkad sandsopp. Vad kan jag göra med den? Har aldrig ätit sandsopp, men plockade många för något år sedan och läste att den gjorde sig bättre i torkat skick än “direkt i pannan”. Nu är det nog dags att börja nalla i burken…

0

Peter, Linköping

23 aug 2008 kl. 22:22

Jag är en stor vän av torkad sandsopp. Jag lägger dem i blöt med vatten som täcker ca 30 min. Sedan kramar jag överflödigt vatten ur dem och fräser i smör. Slår på spadet som buljong, och tillsammans med grädde får detta reducera tills smakerna löst ut och man fått önskad konsistens. Sjuda, inte stormkoka.

Det blir en svampsås som folk kommer att minnas.

Passar bra med kyckling, samt till risotto.

0

NovisenVidSpisen

24 aug 2008 kl. 14:00

Låter gott. Jag testar!

0

Michael Krikorev

24 aug 2008 kl. 14:14

Ja Masts, det är sandsopp du har plockat. Den är god att göra soppa på, men helst ska den torkas för en godare smak.

0

Sås på sandsopp

NovisenVidSpisen

24 aug 2008 kl. 18:28

Peters såsrecept gjorde succé. Nu var sandsoppen i och för sig uppblandad med dagens blygsamma skörd: några kantareller och ett par små KJ. Nästa gång är vi djärvare och provar sandsoppen mer på egen hand. Gott var det i alla fall!

0

Marit D

24 aug 2008 kl. 21:42

Jag har också i helgen plockat sandsopp och lagt för torkning och vissa blånar inte alls och medan andra blånar rejält men detta avtar efter ett tag men kommer igen om man åter t ex rispar dem. De som inte blånar är mycket mörkare gula i köttet än de som blånat.
Jag var med om det förra året också och var lite osäker på om det verkligen var samma svamp men i år har jag bestämt mig för att det är samma som beter sig olika. Alla yttre kännetecken finns ju på dem.

0

Till Mats ang sandsopp!

Elsy ske-å

24 aug 2008 kl. 22:05

Nej men ett par Karl-Johan hoppade ner i korgen!

0

Till Mats ang sandsopp!

Mats Bengtsson

25 aug 2008 kl. 09:24

Tack en gång till för alla svar. Jag hittade fler sandsoppar igår som jag gjorde risotto på. Ska prova att torka nästa gång.

0

katarina

9 nov 2008 kl. 01:53

helt klart sandsopp.
alla sandsoppar blånar inte vid snitt eller tryck.

0

katarina

9 nov 2008 kl. 01:59

du har det rätta receptet.ta tillvara spadet,fräs sedan med riktigt smör

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone