0 410 visningar

6 svar

BRUN SKIVLING?

Bo E-son

3 nov 2005 kl. 17:34

HIttade nu i november två nära varandra växande skivlingar i en almklyka ca 1 dm över marken.
Det växte även maskros i klykan.
Svamparna var skivlingar. Hatten gråbrun / cholkladbrun, skivorna ljusare chokladbruna (som choklad med grädde i ungefär).
Foten var vitaktig, trådig.
Lukt svagt “standardsvampig”, mild och behaglig.
De växte nära P-plats och taxistation i Örebro stads centrala delar så jag har inga ambitioner att anrätta dem. Blev bara lite nyfiken på vilken art det kan vara.

0

Irene A

3 nov 2005 kl. 22:23

Svårt att veta om svampen växte på ved i almklykan. Maskrosen tyder ju på att det finns så väl förmultnade växtrester där så att det kan vara en svamp som vanligtvis växer på marken. Om det inte var väldigt gamla exemplar som har blivit bruna av ålder, och de var relativt små och tunnköttiga, skulle de kanske kunna stämma med någon art av sprödskivling (Psathyrella). Arterna i det släktet är ganska svåra att skilja åt.

Var skivorna täta/glesa, nedlöpande/urnupna/fria, storlek på hattarna, sporfärg..?

0

Bo E-son

4 nov 2005 kl. 15:30

Jag tänkte på det när jag nämnde maskrosen. Det behöver inte vara en vedväxande art, men det är troligt att det är så då de växte något över varandra. som jag minns det.
De var mycket unga och fräscha exemplar. Det chokladbruna var deras naturliga färg, påminde mycket om s.k. ljus choklad io bit.
Skivorna mer om drickbar mjölkchoklad.
De var inte nedlöpande, varken iögonfallande täta eller glesa. Mer som på en musseron. Hattens storlek och konsistens ungefär som en blåmusseron. Foten något träigare.
De var helt släta utan ringar eller fjäll så det var ingen art av honungsskivling, vilka annars kan växa på ungefät detta vis.

0

Irene A

4 nov 2005 kl. 20:55

Om konsistens och storlek var som blåmusseron, tar jag tillbaka den första gissningen.
Kommer inte på något bra förslag, men man kan nog utgå ifrån att det inte är en mykorrhiza-art.
Bilder skulle förstås underlätta.

0

Bo E-son

7 nov 2005 kl. 13:48

Den som jag inte undersökte sitter fortfarande kvar på sin plats. Den har nu liksom fläkt upp sig så att skivorna syns även från sidan, snett uppifrån och hatten har bleknat och grånat något. Foten fortfarande mycket krispig, trådig och av hårdare konststens.
Luktar inte illa ännu.

0

Irene A

8 nov 2005 kl. 07:58

En tuvskivling, Lyophyllum fumosum, kanske?

Synd att du inte har någon kamera…

0

Bo E-son

8 nov 2005 kl. 11:56

Påminner väldigt mycket om bild 2 från sign. Jelikka i närliggande inlägg “musseronliknande”.
Skivorna upplever jag dock som renare vita på hennes bild, men svampens karaktär, foten och hattfärgen stämmer mycket väl med mina fynd.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone