Besökte platsen där de bränt marken runt granar och såg brun brandskål och som jag tror rotmurkla.
Den senare växte det rikligt utav, svampen hade ingen fot och invändigt såg det ut som den var belagd med spån eller träflis.
Ingen smak och doft. Är det vad jag tror ?
Lena, jag vet inte vad för slags område som bränts hos dig. I mitt närområde har länsstyrelsen nyligen - under den stora torkans tid - utfört naturvårdsbränning i ett reservat för att gynna brandberoende arter. Om ett par år ska jag - om jag lever - dit och titta efter svamp!
http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-5438-4.pdf
I såna fall vill man ev. spara träd och buskar och låter därför bli att elda upp dem!
Apropå rotmurkla, så har jag i mitt gamla liv varit med om att inventera brända och obrända hyggen i olika åldrar för att få kunskap om förhållandena för skogsplantorna. (Rotmurklan kan ta kål på tallplantor.) Snytbagge ingick också i undersökningen som skulle ge anvisning om optimal tid mellan kalhuggning/bränning och plantering.
Det finns åtskilligt att läsa på Internet också härom. Googla på t.ex. “rotmurkla+skogsbruk”
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.