0 449 visningar

4 svar

Från brandplatsen

Lena M

23 aug 2008 kl. 19:19

Besökte platsen där de bränt marken runt granar och såg brun brandskål och som jag tror rotmurkla.
Den senare växte det rikligt utav, svampen hade ingen fot och invändigt såg det ut som den var belagd med spån eller träflis.
Ingen smak och doft. Är det vad jag tror ?

0

Hans v E

23 aug 2008 kl. 19:32

Första bilden är stybbskål - Geopyxis carbonaria, den andra och tredje måste jag se mer undersida av för att konstatera rotmurkla.

0

Jan A, Uppsala

23 aug 2008 kl. 19:35

Ja Lena, så där brukar rotmurklan se ut.

0

Lena M

23 aug 2008 kl. 20:01

Jag vill också tro rotmurkla, men Hans jag kan fota en undersida på söndag.
Jan, varför bränner de marken runt granarna, ca 1 m runt om ? Det gäller ett tiotal träd i närheten av varandra, måste ju varit enklare att bränna av hela området tycker jag.

0

Jan A, Uppsala

23 aug 2008 kl. 21:52

Lena, jag vet inte vad för slags område som bränts hos dig.  I mitt närområde har länsstyrelsen nyligen - under den stora torkans tid - utfört naturvårdsbränning i ett reservat för att gynna brandberoende arter. Om ett par år ska jag - om jag lever - dit och titta efter svamp!
http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-5438-4.pdf
I såna fall vill man ev. spara träd och buskar och låter därför bli att elda upp dem!

Apropå rotmurkla, så har jag i mitt gamla liv varit med om att inventera brända och obrända hyggen i olika åldrar för att få kunskap om förhållandena för skogsplantorna. (Rotmurklan kan ta kål på tallplantor.) Snytbagge ingick också i undersökningen som skulle ge anvisning om optimal tid mellan kalhuggning/bränning och plantering.
Det finns åtskilligt att läsa på Internet också härom. Googla på t.ex. “rotmurkla+skogsbruk”

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone