Hej!
Har varit ute o plockat svamp idag, vilket är bland det bästa jag vet.Varje år väntar jag otåligt på att svampsäsongen ska börja…
Har en fråga om en lila svamp, har ett par bilder och Ni kanske kan hjälpa mig lista ut vad den heter?
Svampen är betydligt mer lila än vad man ser på bilden, och den har lameller på undersidan. De största var ca 1,5 dm höga.
Tack på förhand!/Susanne
Tack! Hittade nåra bilder på nätet på violspindlingar, det verkar vara såna jag såg.
Antar att den är giftig, är den dödlig?
Är det en ovanlig svamp i allmänhet (aldrig sett en sådan förut) eller är den bara sällsynt just i de områdena jag håller till?
MVH/Susanne
Violspindling, Cortinarius violaceus; två engelska namn är ‘violet webcap’ och ‘violet cort’, vackrare än god!
I ‘FUNGI’ av Evans och Kibby sägs bara att den är “edible”.
Roger Phillips varnar lite för den, se http://www.rogersmushrooms.com/gallery/DisplayBlock~bid~5470.asp
Googla vidare för mer info.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.