Gick en runda till mitt 100% säkra
(nästan) trattisställe och skulle kolla höstens skörd.
Allt var skövlat av dessa skogsmaskiner! Både jag och hunden fick ge oss hem besvikna.
Lervälling, meterdjupa traktorspår
och våldtagen skog !!!
Elände !
Fast jag menade ju: Kulturskog=Planterad/Gallrad/ osv. Lätt att gå i. Dvs som den mesta skog i sverige. Ingen gallrar eller planterar i en skog som inte ska avverkas. Hänger du med? Så hade det inte varit så att “din” skog skulle avverkas hade det antagligen också betytt att det inte hade varit nåt bra trattisställe, om jag känner mina trattisar rätt. :)
Meeen. :)
Jag säger bara att man inte ska gnälla över att skogen fälls. Det är ju ofta så att skogsbruket lagt grunden till ett bra trattisställe.
Jag försvarar alltså skogsbruket, och tycker inte man ska gnälla när skogen fälls. Jag tror du missförstår mig så till den milda grad att du uppfattar min åsikt helt tvärtom.
Det tråkiga är väl att man idag är av ekonomiska skäl tvungen (antar jag) att skörda året runt och inte bara som förr “på frusen” mark. Detta innebär ju en mycket större skada på marken och avrinningen blir ofta sämre så skogen tar rätt stor skada, både den som skall planteras och den som ligger i närområdet då man stör både yt och grundvattnet med maskinernas framfart. Men ny svamp blir det väl ändå förr eller senare, vi får bara hoppas på att det i framtiden planteras mer blandskog och att vi inte enbart får dessa urtråkiga gran/tall plantager. Ett klick för skogen och köp ett träd för sjuttons gubbar.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.