och en vaxing som jag behöver hjälp med också.
De växte vid vägkanten , i mossa / gräs, liksom lingon- och blåbärsris på platsen.
Jordtungan såg vid första anblicken svart ut men kanske man skall säga svartbrun. Foten var gröngul och samma färg inuti den ihäliga tungan, 3 ex men vad ?
Och en röd vaxing strax bredvid i 1 ex. , ca 1 cm bred bara. Foten också röd och skivor hattkött gulvitt . Hittar inte den heller i någon av böckerna så tacksam för hjälp.
Hej lena!
Jag tror att det är svampklubba!
Om du går tillbaka till växtplatsen och gräver där svampklubban växer så kommer du att ev.hitta en tryffel i botten och svampen har trådar från roten till tryffeln om den har det så är det smal svmpklubba.sid 650 Svampar i Norden Bo Nylen.
Det er nok ikke kantarellvaxkivling . Det er mange røde små vaxinger og det er umulig å se hvilken art bare ved et bilde av hatten. Så kan en spørre, var hatten klebrig? var skivene nedløpende på foten? Lukt? Lupe er bra til å se om det er små mørke prikker på hattytan…eller om den er helt glatt…
I em. var jag tillbaka till fyndplatsen av smal svampklubba men hittade inte igen den eller den röda vaxingen.
Däremot en annan gul vaving med vågig kant, gul hatt översida, röd fot och ljusa, glesa skivaor.
Någon som vet vad det är för art, hattbredden var 5 - 7 mm och foten dryga cm.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.