0 739 visningar

8 svar

Blodvaxing eller...??

Gula

23 aug 2008 kl. 20:09

Det växer några små exemplar av den här i en grässlänt under en björk. Jag antar att det inte kan vara scharlakansvaxing pga av storleken men vad är det då??

Varken stora eller höga, jämför med klöverbladen

0

SvenD

23 aug 2008 kl. 21:00

Den första skulle jag vilja ha till gul vaxskivling (Hygrocybe chlorophana) och den andra till toppvaxskivling (Hygrocybe conica).
Få se nu om någon * tar mig i örat!

0

Hans Myhre

23 aug 2008 kl. 21:56

Tror ikke den første er chlorophana, den andre svartner ikke og er dermed ikke conica.Tror färgene på bildene ikke er helt korrekte. Waxinger ER svåra!

0

Gula

23 aug 2008 kl. 22:00

Ja, färgerna kan vara fel…..det är samma svampar på alla bilder! Åtminstone växer dom tillsammans och det finns inga andra liknande i närheten!!

0

Hans v E

23 aug 2008 kl. 23:41

Kan det vara persistens - spetsvaxing?

0

Irene A

24 aug 2008 kl. 00:03

Jag tror på spetsvaxing. Arten har en stor variationsbredd i färgerna, från rent gul till starkt orange.

0

Hans Myhre

24 aug 2008 kl. 00:27

Dere har sannsynligvis rett,var også inne på den fordi den kommer tidligere enn de andre.

0

Gula

24 aug 2008 kl. 10:47

Tack för era svar!!! :-) Det är inte alltid så lätt….. och i år verkar det komma upp svampar som aldrig “hälsat på” tidigare!!

0

Frida T

10 aug 2010 kl. 11:10

Jag tror inte att det är samma art på alla bilder! Bild nr två visar på en hygrofan svamp!?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone