Var ute idag och hittade lite blandad kompott. Några har jag problem att identifiera. De finns på bilderna.
Skivlingarna till vänster är mörkröda/blodröda.
De vita svamparna i mitten har en väldigt karakteristisk lukt. Nu är mitt luktsinne inte skapt för att avgöra vad det luktar. Skulle jag göra ett försök skulle jag säga sötaktig lite bitter - men ta detta med en nypa salt. Jag har aldrig kännt en svamp lukta på det viset. De växte bredvid en KJ.
Sopparna är röda under hatten och blånar kraftigt både på hatt och fot. Ljusbrun alt. mörkbrun på hatten. Rören är gula medan mynningarna är rödaktiga. Stammen är rödskiftande med bruna ränder längsmed foten.
Vad är det för svampar? Ätliga eller ej? Är några giftiga? Alt. skulle kunna vara giftiga om man inte är helt säker?
Jag är tacksam för all hjälp jag kan få. Är väldigt grön på svamp ännu och håller på att lära mig!
Jag har fler bilder/kan ta fler bilder om det skulle behövas
De röda skivlingarna är kremlor men jag vet inte vilken sort, det finns så himla många, i regnbågens alla färger! Vissa kremlor är goda matsvampar men då måste man alltid först testa genom att ta en bit av hatten och tugga lite på. Är den mild är den ätlig är den besk eller bitter/ pepprig skall du inte äta den.
Det finns rödaktiga soppar som är giftiga, jag plockar adrig rödaktiga soppar och inte heller helt vita skivlingar. Tycker du skall skaffa en riktig bra svampbok, jag rekommenderar Bo Nyléns Svampar i Norden där finns 1400 arter, massor med bra kunskap!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.