Jag har själv aldrig gjort det men det här fanns inlagt bland recepten här på Svampguiden.
Kanske något att prova.
http://svampguiden.com/visa_recept.asp?nr=227
Intressant recept, jag älskar ingefära och kanel!
De svamparna jag provade i Polen hade en annan smaksättning; ättikslag med morotsbitar, lök, peppar (vet inte om det var svart eller krydd) och lagerblad. Ja, det var dom ingredienserna jag såg iaf… Verkade inte vara mkt socker, de var ordentligt sura och åts som tilltugg till alkohol…
MVH/Susanne
Det finns många recept på inlagd svamp och det är krydning som ger smaken. Här kommer ett recept men man kan minska på ättika så det blir mindre surt. Sedan kan man lägga andra kryddor och morot naturligtvis. jag gillar bäst de mest naturliga.1,5 kg rensad svamp , skuren i bitar eller hela små Karl Johann hattar eller annan svamp läggs i kokande saltad vatten med en lök. (1 l vatten med 1 msk salt) . Koka (karl johan –30 min, smörsopp 20 min, andra sopp också 30 min).
Ta ut svampen och lägg i konserveringsburkar.
Gör inläggningsvätska: 1 l vatten , del ättika 10%, 3 tsk socker, 1,5 tsk salt, några korn peppar, några korn kryddpeppar, lagerblad och skivad lök. Koka upp vätskan och häll över svampen med övriga ingredenser. Sätt på lock ordentligt och pastörisera. Ställ burkar i kokande vatten ca 20 min så att de slöts. Man har 4 del vatten till 1 del ättika. man kan också använda vittvinsvinäger itället för ättika.
Hoppas det har varit till nytta. lycka till
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.