0 535 visningar

17 svar

Sandsopp i topp!

gunhild i Kåddis

23 aug 2008 kl. 23:44

I fjol hittade jag bara enstaka ex. av sandsoppen men i år har jag redan plockat och torken går för fullt. Den är en god ersättare för murklorna som jag slutat äta. Den är utmärkt i soppor och grytor. Det är redan ett riktigt sandsoppår. Jättekul!

0

Enelie, Linköping

24 aug 2008 kl. 00:01

Det vattnas i munnen när man ser de där:)
Jag har i alla fall hittat 1 st. i Västergötland för någon dag sedan så de kanske är på gång här nere också.

0

Peter, Linköping

24 aug 2008 kl. 00:56

Jag väntar idogt på att få se första sandsoppen häromkring. Inte ett spår hittills, tyvärr.

0

Jan A, Uppsala

24 aug 2008 kl. 06:34

Har ännu inte sett någon här. “Inget” -07 men -06 var iaf ett riktigt bra år och då torkade vi. En del kvar!

0

Tanja V

24 aug 2008 kl. 08:25

Gott om dem här i Dalarna också!

0

Marianne

24 aug 2008 kl. 08:29

Några stycken har jag plockat, men inga mängder. Bor i Värmland.

0

Helena A

24 aug 2008 kl. 08:47

Kommer mer och mer av dom här i Sörmland

0

Kurt

24 aug 2008 kl. 14:48

Och också mycket bra att svampen fotas i naturen, och inte bara i korgen eller på köksbordet!

0

Elisabeth Bååth

24 aug 2008 kl. 15:07

Ja, Gunhild, den finns ju överallt och toppenfina ex. Vi skall ta med till Skövde och bjuda på sandsoppsoppa, eller vad tycker du?

0

BirgittaD

24 aug 2008 kl. 16:52

Spar inte soppan till treorna och svampkonsulenterna bara.

0

BirgittaD

26 aug 2008 kl. 10:59

Nu kan jag laga egen soppa på sandsopp. Är receptet som finns i sporaden nr från2006 bra?
Tidigare har jag bara hittat en eller 2 och förökt fylla på min lilla burk.

0

Birgitta D

26 aug 2008 kl. 11:02

sporaden nr 2006

0

BirgittaD

26 aug 2008 kl. 11:04

Nr 3 vill inte fastna.

0

Lena M

26 aug 2008 kl. 17:20

Samma här i Gästrikland, mycket sandsopp i år, likaså smörsopp är det gott om men kj är i stort sett slut nu.

0

Peter, Linköping

26 aug 2008 kl. 17:27

Grr, jag har precis börjat hittat sandsopp här nere.

Typiskt, sedan jag lärde mig hur goda de blir som torkade har jag knappt hittat några…förut såg jag dem jämt.

0

Jan A, Uppsala

26 aug 2008 kl. 17:45

Hustrun kom idag hem med årets två första sandsoppar. Men det är några vi ännu saknar helt; rynkad tofs, kamskivlingar, mandelriska…

0

Robert

26 aug 2008 kl. 18:03

Är det bara jag som faktiskt _gillar_   den lite syrliga smaken som sandsoppen får vid stekning, när den inte är torkad? :) Tycker det adderar en intressand dimension till smakupplevelsen faktiskt…

0

Tanja i Gagnef

26 aug 2008 kl. 18:18

Jodå Robert, jag tycker om Sandsoppen stekt som den är också, men tycker att den blir ändå godare efter torkning.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone