Den här TT-artikeln såg jag i UNT idag och hittade den här:
http://www.blt.se/nyheter/tt_inrikes/fortsatt-invasion-av-frammande-arter(811151).gm
I UNT finns också en synnerligen kort kommentar av Torbjörn Ebenhard vid CBM i Uppsala som säger: “Hanteringen är väldigt släpphänt. När det gäller främmande växter kollar man bara att de inte ställer till problem för jordbruket.”
Tänkte haka på den här tråden innan den försvinner för långt bak i arkivet..
Går det alls att förhindra att olika arter sprids dit de inte är önskvärda - då menar jag sådant som kan spridas med frön, sporer och/eller via luften och vattendrag?
Med dagens snabba transporter runt jordklotet tror jag det är naturligt att spridningstakten går fortare än vi varit vana vid tidigare. Och visst, det är ju vi människor som är skyldiga till det - om det nu är så katastrofalt?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.