0 531 visningar

17 svar

Snyggaste svampen?!

Jenny, V-ås

24 aug 2008 kl. 11:05

Eller vad säger ni?

0

Tanja V

24 aug 2008 kl. 13:18

Vilken vacker bild! Jag håller med dig, de är otroligt dekorativa! Roligt att man kan njuta av andra svampar än bara de ätliga också!

0

Sussie

24 aug 2008 kl. 13:21

Superfin bild!!! Den bilden är bättre än vissa bilder på samma svamp i många svampböcker!!!!

0

"JAS" Helsingborg

24 aug 2008 kl. 13:22

Jaha! Så blev man avis igen:(( Har letat i flera veckor men hittar ingen fin, litade i fjol oxå men inget bra. Du har verkligen fått till det, snyggt jobbat! :))

0

Könsåker

24 aug 2008 kl. 15:22

Den är faktiskt god att äta. Tydlig umami, indikerar hög halt av glutamater.

Några torkade såna där och ett par folköl sen är man igång. Perspektiven blir skeva, stort blir smått och vice versa, och så vinglar man. Vid högre doser förstår man varför amanitan spelat en stor roll i utvecklandet av människans religioner och varför den hela tiden dyker upp i religiös symbolik.

Jag skojar inte.

0

Ragnhild, Vällingby

24 aug 2008 kl. 18:20

För länge sedan hade jag en svampbok där det stod att den är ätlig efter avkokning, nämligen Svampar i färg. Och eftersom vi alltid kom ut så sent på söndagseftermiddagarna fanns det just inte så mycket annat att plocka. Så det fick bli röd flugsvampsoppa ibland men det var faktiskt inte särskilt gott.

0

cicki T Belgien

24 aug 2008 kl. 18:24

Ragnhild och Könsåker! Tillbaka till vikingatiden kanske? Ni är då inte riktigt kloka!

0

Ragnhild, Vällingby

24 aug 2008 kl. 18:29

Det kan hända men vi lever i alla fall. Och barnen säger ibland att de förstår varför jag blivit som jag blivit.

0

Alf Pallin

24 aug 2008 kl. 19:11

Fantastiskt vacker bild.

0

Jenny, V-ås

24 aug 2008 kl. 20:29

Tack för komplimangerna! Det har blivit så att jag snarare letar svamp för att fotografera än för att äta numera. Folk blir ibland trött på en när man krälar runt i mossan för att försöka få en bra bild =)

0

Könsåker

24 aug 2008 kl. 20:40

Få inga idéer nu med avkokning.

Ragnhild har nog bara haft tur. Dåre som jag är så har jag gjort det här flera gånger, och jag kan säga att potensen, dvs halten ibotensyra varierar något oerhört med både växtplats och även individuellt.

En metod för att öka potensen är att omvandla muskimol till ibotensyra mha värme, så avkok i alldeles för lite vatten kan säkert skicka iväg någon på en resa i psyket som inte var väntad. Det är inga leksaker det där, även om man inte dör av dem.

0

Jenny, V-ås

24 aug 2008 kl. 21:24

Könsåker, det här är inte en sån svampsida - lägg ner!!

0

Könsåker

24 aug 2008 kl. 21:51

Om du behagat läsa mitt senaste inlägg istället för att låta moralpaniken ta över din perception så hade du sett att jag endast varnade för att äta avkokt flugsvamp.

0

Röd flugsvamp

Stefan i Småland

24 aug 2008 kl. 22:03

...Är den mest avbildade svampen i världen. Man förstår varför när man ser en sådan vacker bild.

0

Röd flugsvamp

cicki T Belgien

24 aug 2008 kl. 22:16

För vacker för att ätas!

0

Diane

28 aug 2008 kl. 16:21

Visst är de fruktansvärt snygga. De lyser som röda lanternor.

0

gunhild i Kåddis

28 aug 2008 kl. 19:18

I dag träffade jag på ett par riktigt fina också.

vacker ej ätlig.

0

Hanzzon

29 aug 2008 kl. 07:58

Jag håller fortfarande
Stropharia aeruginosa
Ärggrön kragskivling
som den snyggaste svampen.

http://lh6.ggpht.com/_sTLltD0pabU/RxkSyuQCztI/AAAAAAAAARg/3S8iQ6O-NAs/gruenspantraeuschling.jpg

OBS. Bilden ej tagen av mig.
Mvh

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone