0 1346 visningar

5 svar

Vad är detta för svamp?

Lotta

24 aug 2008 kl. 11:24

Mina föräldrar har hittat massor av denna svamp på landet. Vad är det för svamp? Dom sa att det var höstkantareller men tog hem ett par till mig så jag skulle kunna fråga här. Den är ihålig i stjälken och formen på dom är som höstkantareller men färgen stämmer inte med dom jag hittade förra året. Det växte massor på samma ställe och dom gömde sig lite i gräset precis som dom vi hittade förra året. Någon som vet vad det är för svamp?

Jag kan ta bättre bilder om det behövs!

0

Hans Myhre

24 aug 2008 kl. 11:36

Tipper Tväfärgad laxskivling .

0

Irene A

24 aug 2008 kl. 11:37

Det är laxskivling (Laccaria laccata).
Den ska visst vara ätlig, men hur den är som matsvamp får andra svara på, jag har aldrig provat.

Den som förväxlar dem med “höstkantareller” (trattkantarell?) bör nog ta en närmare titt och jämföra skivorna lite noggrannare.

0

Lotta

24 aug 2008 kl. 11:41

Tack för svaren! Tänk att det där med skivorna var exakt det jag sa till min mor när hon kom upp här med svampen. Och ja dom har ätit av den och sa att den smakar kantareller (och ja jag sa åt dom att inte smaka av den innan jag fick den artbestämd). Dom är iaf inte döda ännu men jag gissar att det är sista gången dom smakar av en svamp dom inte är hundra på, pappa lär få ett utbrott på mamma nu :) Jag lär iaf inte gå till deras “kantarellställe” och plocka dessa :)

Precis som du säger var det trattkantarell jag menade :)

Tack bägge två för svar!

0

Irene A

24 aug 2008 kl. 11:59

Jag har läst på flera ställen att laxskivlingen är en underskattad matsvamp, därför skulle dom lugnt kunna fortsätta att äta just den.

Men det gör mig bekymrad att de förväxlade den med trattkantareller. Vad kan de tänkas plocka och äta nästa gång…? Bra Lotta, att du håller koll på dem :-)

0

Lotta

24 aug 2008 kl. 13:02

Jag kan säga som såhär… Min käre far är livrädd för svamp och det tog mig lång tid förra året att övertyga honom om att trattkantarellen är ätlig. Då var det jag som plockade och jag var mycket säker på min sak då (lika säker som jag var att det inte var trattisar dom kom med idag!). Farsan äter bara gul kantarell annars. Att morsan fick honom att smaka den här överhuvudtaget går över mitt förstånd :)

Jag kan lova att dom ALDRIG mer kommer göra detsamma igen. Bara gula kantareller och trattisar kommer någonsin in i deras stuga igen. Jag tror att mamma blev lite galen för dom köpte den här stugan förra året och vi har ALDRIG förut hittat svamp och förra året hittade vi massor. Hon ville väl inte vara sämre i år och plockade första bästa, tur som var den inte farlig! Mamma har läst någonstans att om stjälken är ihålig är svampen inte giftig vet inte om det stämmer?

Nu ska vi till Österrike i två veckor och efter det bosätter jag mig i stugan och hoppas på att plocka korg efter korg med svamp och då bara svamp som JAG vet är okej :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone