0 1013 visningar

5 svar

Inlagda pepparriskor

Jesse

24 aug 2008 kl. 12:36

Det här receptet på svampsallad kommer från min gammelfarmor Ester från Vasa, Finland. Min mamma gjorde alltid några burkar på hösten och nu gör jag det.
Svamparna blir så goda och passar till alla möjliga maträtter.

Förväll riskorna i rikligt med vatten ca 10 minuter

Lagen:

2,5 dl vatten
2,5 dl ättika
2 dl socker
20 vitpepparkorn
20 nejlikor
5-10 lagerblad
bit ingefära torkad

Koka i tio minuter och häll den heta lagen över svamparna.

0

Sussie

24 aug 2008 kl. 12:38

Tack Jesse för ett riktigt bra recept!!

0

Värmdöbo

24 aug 2008 kl. 12:45

Härligt! Jag åt ofta inlagda skägg- och pepparriskor när jag var liten och tyckte så mycket om det, nu ska jag prova att göra själv..du kan väl lägga in receptet i receptavdelningen så att det inte försvinner. Tackar!

0

Tanja V

24 aug 2008 kl. 13:13

Tack Jesse! Trots mitt påbrå har jag ingen svamptradition med mig hemifrån så det är kul att få lite finska recept! Här finns gott om pepparriskor så detta recept ska jag prova!

0

Tanja V

24 aug 2008 kl. 13:41

Hej igen Jesse! Kom att tänka på - jag har torkade pepparriskor kvar sen förut, kan jag använda dem och göra precis som i det här receptet? (Tänker mest på avkokningstiden.)

0

Jesse

24 aug 2008 kl. 14:01

Bra fråga! Har aldrig gjort på torkade riskor själv men brukar man inte säga att torkning i minst 3 månader är samma sak som förvällning? Nån som vet?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone