0 1025 visningar

17 svar

Trattkantarell?

Zsolt Szanto

4 nov 2005 kl. 16:33

Hej svampvänner. Har plockat mycket trattkantarell genom åren men ej träffat på så gula som dem på bilden. Vill dock för säkerhets skull kolla så jag inte har fel. Tacksam för svar.

0

Evus

4 nov 2005 kl. 17:52

Hej svejs Zsolt.
Det där är inte trattkantareller, det är rödgul trumpetsvamp.
Den är jätte god.Mycket godare än “trattisar” enligt min smak.

0

Boel

4 nov 2005 kl. 18:40

Annars kunde man ju tala om gula kantareller

0

Irene A

4 nov 2005 kl. 18:53

Bilden är lite för suddig för att se hattytan riktigt bra - den ser onaturligt slät ut för att vara den gula trattkantarellen, ändå lutar jag nog åt det, ifall den har likadan ihålig fot och samma konsistens som vanliga trattisar. Någon helgul form av rödgul trumpetsvamp tror jag inte att det är, den ser ut att ha för tydliga åsar på undersidan.
Om den har köttigare konsistens än en trattkantarell, skulle jag hålla koll på om den svartnar - fast jag tror egentligen att den är lite för spenslig och kraftigt gul för att vara svartnande kantarell.

0

Evus

4 nov 2005 kl. 19:26

Allvarligt talat..skojar ni nu?
???????????

0

Bo Reyer

4 nov 2005 kl. 19:29

De glusa åsarna på undersidan får mig genast att tänka på rödgul trumpetsvamp, trots att den ser lite för ljus ut. Hur är konsistensen? Är den spröd? - eller lite seg som en vanlig trattkantarell. Om du kan bryta foten rätt av är jag övertygad om att det är en rödgulis.

0

Bo Reyer

4 nov 2005 kl. 19:33

Jag lyckades uppfinna en ny “glusa”. Det ska naturligtvis vara glesa.

0

Evus

4 nov 2005 kl. 22:15

Finns det verkligen förväxlingsvampar av rödgul trumpetsvamp?

Seriöst!

0

Karin Hedén

4 nov 2005 kl. 22:26

Hej!
Jag tycker dom ser för “köttiga” ut för att vara en rödgul trumpetsvamp. Pröva mina (på 1870-talet födda)släktingar - rulla foten mellan fingrarna - känns det som kycklingben? Då är det trattkantarell…

0

Karin

4 nov 2005 kl. 22:49

Hoppsan - det föll viss bort litet text. Det var alltså släktingarnas metod jag rekommenderade…

0

Michael Krikorev

5 nov 2005 kl. 00:42

Jag instämmer med Irene, det är inte rödgul trumpetsvamp. De tydliga åsarna och färgen på dem tyder på trattkantareller. Om det sedan bara är bleka ex. eller om det är den gula formen är svårt att säga: http://www2.nrm.se/kbo/svampbok/trattkantg.html.se

Svartnande kantarell är inte heller helt uteslutet, men mindre troligt:
http://users.skynet.be/jjw.myco.mons/Cantharellus_melanoxeros_1.html

0

Bengt Sandh

5 nov 2005 kl. 01:04

Trots de suddiga bilderna är det ingen tvekan: Det är trattkantareller du har plockat.

0

Gullie Tratt

5 nov 2005 kl. 10:07

Självklart att det är en suddig GUL svamp som finns på bilden. Inget att tveka om.

0

Irene A

5 nov 2005 kl. 10:55

Evus, den vanligaste förväxlingsarten till rödgul trumpetsvamp brukar vara trattkantarell, om man inte tittar så noga och inte har så mycket erfarenhet av dem.
I den vanliga formen och i färskt tillstånd är båda brunfjälliga på hatten. Färgerna är variabla, men den rödgula trumpetsvampen har oftast mer orange/rosa inslag. Den är tunnare i köttet och har mer utslätade ådror på undersidan.

Annars hör förväxlingmöjligheterna helt och hållet ihop med hur mycket man kan, för det går faktiskt att förväxla vilka svampar som helst. För 2-3 år sen hände det igen i Norge, att en familj plockade och åt toppig giftspindling i tron att det var kantareller.

0

Zsolt Szanto

5 nov 2005 kl. 11:01

Tacka ska Ni ha allihopa för Era svar. Kul att lära sig något nytt. Jag fastnade för gul trattkantarell.

0

Evus

5 nov 2005 kl. 11:07

Oj, förlåt Zsolt…jag var helt säker…...hum.

Tur att det finns så mycket kunnigt folk här på svampforumet.

Återigen fick man lära sig något nytt.

Ha en trevlig Allhelgonahelg allesammans.

0

Irene A

5 nov 2005 kl. 11:54

Det skulle vara intressant att veta i vilken växtmiljö de är hittade också!
Jag tycker att det finns vissa tecken som tyder på att de skulle kunna vara svartnande kantarell, som mycket väl kan hittas i Göteborgstrakten:
De mörka fläckarna här och var, relativt glesa åsar med en aning rosa färgton, och den platta översidan på de hattar som syns (alltså inte djupt navlad som trattkantareller vanligtvis är).
Är de dessutom hittade i ek/hasselmiljö på något kalkrik, lerig mulljord, lutar det ännu mer åt den arten.

0

Zsolt Szanto

5 nov 2005 kl. 16:12

Hej Irene, tack för dina många och kloka inlääg på denna sida. Jag hittade svamparna i ung granskog, bland blåbärsris och mossa.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone