Bilden är lite för suddig för att se hattytan riktigt bra - den ser onaturligt slät ut för att vara den gula trattkantarellen, ändå lutar jag nog åt det, ifall den har likadan ihålig fot och samma konsistens som vanliga trattisar. Någon helgul form av rödgul trumpetsvamp tror jag inte att det är, den ser ut att ha för tydliga åsar på undersidan.
Om den har köttigare konsistens än en trattkantarell, skulle jag hålla koll på om den svartnar - fast jag tror egentligen att den är lite för spenslig och kraftigt gul för att vara svartnande kantarell.
De glusa åsarna på undersidan får mig genast att tänka på rödgul trumpetsvamp, trots att den ser lite för ljus ut. Hur är konsistensen? Är den spröd? - eller lite seg som en vanlig trattkantarell. Om du kan bryta foten rätt av är jag övertygad om att det är en rödgulis.
Jag instämmer med Irene, det är inte rödgul trumpetsvamp. De tydliga åsarna och färgen på dem tyder på trattkantareller. Om det sedan bara är bleka ex. eller om det är den gula formen är svårt att säga: http://www2.nrm.se/kbo/svampbok/trattkantg.html.se
Svartnande kantarell är inte heller helt uteslutet, men mindre troligt:
http://users.skynet.be/jjw.myco.mons/Cantharellus_melanoxeros_1.html
Evus, den vanligaste förväxlingsarten till rödgul trumpetsvamp brukar vara trattkantarell, om man inte tittar så noga och inte har så mycket erfarenhet av dem.
I den vanliga formen och i färskt tillstånd är båda brunfjälliga på hatten. Färgerna är variabla, men den rödgula trumpetsvampen har oftast mer orange/rosa inslag. Den är tunnare i köttet och har mer utslätade ådror på undersidan.
Annars hör förväxlingmöjligheterna helt och hållet ihop med hur mycket man kan, för det går faktiskt att förväxla vilka svampar som helst. För 2-3 år sen hände det igen i Norge, att en familj plockade och åt toppig giftspindling i tron att det var kantareller.
Det skulle vara intressant att veta i vilken växtmiljö de är hittade också!
Jag tycker att det finns vissa tecken som tyder på att de skulle kunna vara svartnande kantarell, som mycket väl kan hittas i Göteborgstrakten:
De mörka fläckarna här och var, relativt glesa åsar med en aning rosa färgton, och den platta översidan på de hattar som syns (alltså inte djupt navlad som trattkantareller vanligtvis är).
Är de dessutom hittade i ek/hasselmiljö på något kalkrik, lerig mulljord, lutar det ännu mer åt den arten.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.