0 453 visningar

21 svar

Champ. Risk.& Kremla ?

"JAS" Helsingborg

24 aug 2008 kl. 12:45

En Champinjon, serie 1, den gulnade svagt men det försvann rätt snabbt. Serie 2 En riska sandmark vid björk och päron, vit saft ingen stark eller brännande smak. Serie 3 En mild gul kremla. På alla gäller, vilken är det? Här regnar det och ingen bil ingen svamp, tur att man har lite gamla bilder. Rastlöööös, fick köpa lite V-gurka för att ha något att pyssla med :))

0

Champ. Risk.

"JAS" Helsingborg

24 aug 2008 kl. 12:46

Riskan

0

Champ. Risk.

"JAS" Helsingborg

24 aug 2008 kl. 12:47

Kremlan

0

Champ. Risk.

"JAS" Helsingborg

24 aug 2008 kl. 12:48

Tidsfördrivet

0

Champ. Risk.

Värmdöbo

24 aug 2008 kl. 12:52

Vilken underbar inställning, har man inte svamp att pyssla med så tar man vad man har:-) Så är jag också, börjar koka äppelmos eller lingonsylt när det blir för
svårt:-) nördigt? Näe, livsviktigt på nåt sätt…

0

Champ. Risk.

Sussie

24 aug 2008 kl. 12:54

Det är inte heller dumt! Blir också rastlös i bland och då passar jag med på att lägga in gurkor, m.m. Grabbarna gör ju slut på allt i den vägen. Det hinner knappt “gosa” till sig innan burkarna är tomma…..  :-(

0

Champ. Risk.

Värmdöbo

24 aug 2008 kl. 12:59

Och jag kan rekommendera alla som har “övermycket” plommon, att koka Chutney på dem, jättegott till all sorts stekar, köttfärsrätter, ostbrickor mm

0

Champ. Risk.

"JAS" Helsingborg

24 aug 2008 kl. 13:01

Så kan man ju snickra lite, gjorde den här igår, man är ju optimist och mycket svamp kommer det att bli hoppas jag.

Svamptorkställning

0

Champ. Risk.

Värmdöbo

24 aug 2008 kl. 13:08

Bra jobbat!

0

Champ. Risk.

"JAS" Helsingborg

24 aug 2008 kl. 13:32

Men vilka svampar är det?

0

Champ. Risk.

Michael Krikorev

24 aug 2008 kl. 14:19

1. En champinjon i snöbollsgruppen, kanske knölchampinjon.

2. Vet ej. Bruna riskor är svårt :-)

3. Gulkremla. Den grånar typiskt i skador.

0

Michael

"JAS" Helsingborg

24 aug 2008 kl. 18:13

Champinjonen i fråga växte/er på Järavallen i gräsmark intill några björkar men den finns i hela ängsområdet/sandmark med rätt högt ph (kalkmark) om man ser på övrig svamp och floran, betande nötkreatur på området. Visserligen har den en “knöl” längst ned på foten men den skall ju växa i barrskog och i “barrmatta”?

0

Michael

"JAS" Helsingborg

24 aug 2008 kl. 18:20

En länk till Järavallen, ett fint område, där man tydligen inte upptäckt att det är rätt gott om svamp, Jo föresten det verkar vara en del på senare tid, det kan vara mitt och Affes “fel” och forumets för på senare tid har alla Stoltfjällskivlingar varit plockade till och med de allra allra minsta knopparna.

0

Michael

"JAS" Helsingborg

24 aug 2008 kl. 18:21

0

Michael

"JAS" Helsingborg

25 aug 2008 kl. 19:08

Något mer förslag på champinjonen?

0

Champ. Risk.

Hans Myhre

25 aug 2008 kl. 21:18

Champinjonen er A. arvensis.

0

Champ. Risk.

"JAS" Helsingborg

25 aug 2008 kl. 22:39

Ok Hans Myhre! Snöbollschampinjon alltså. Tack för det

0

Champ. Risk.

Hans Myhre

25 aug 2008 kl. 23:11

Her kaller vi A. sylvicola /A. abruptibulbus Snøballsjampinjon.Den har en utvidet fotbasis og ofte bøyd stilk. A. arvensis kaller vi Åkersjampinjon i Norge. Den har ikke knollet forbasis. Den er den du har avbildet .

0

Champ. Risk.

"JAS" Helsingborg

25 aug 2008 kl. 23:24

Men Hans, i Sverige kallas den för Snöbollschampinjon? A. abruptibulbus = Knölfotad snöbollschampinjon och Agaricus. sylvicola = Knölchampinjon ?

0

Champ. Risk.

"JAS" Helsingborg

25 aug 2008 kl. 23:24

Men Hans, i Sverige kallas den för Snöbollschampinjon? A. abruptibulbus = Knölfotad snöbollschampinjon och Agaricus. sylvicola = Knölchampinjon ?

0

Champ. Risk.

Hans Myhre

25 aug 2008 kl. 23:41

A. sylvicola er den samme som A. abrubtibulbus og den har knollet fotbasis. I Norge kaller vi den Snøballsjampinjong. A. arvensis er en annen art som vi kaller Åkersjampinjong. Dere har vel ikke samme navn på 2 forskjellige arter?

0

Champ. Risk.

"JAS" Helsingborg

26 aug 2008 kl. 12:07

A. arvensis = Snöbollschampinjon hos oss och sedan är det som jag skrivet i mitt senaste inlägg, vi skiljer tydligen på knöl. och Knölfotad ? Kolla på “Matsvampar” här på Guiden, där finns Knölchamp. med.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone