0 453 visningar

7 svar

Narrkantarell

Annica

24 aug 2008 kl. 19:08

Idag var jag och min man ute i skogen för att leta svamp. Vi hittade massor av vad jag tror är narrkantarell.Eftersom jag inte är helt säker pockade vi en del med oss hem. Är detta narrkantarell?

0

Annelie

24 aug 2008 kl. 19:15

Japp det är Narrkantarell ( falsk kantarell)
Jag lärde mig det idag efter ha plockat 10 l och burit hem från skogen! :)

0

Annica

24 aug 2008 kl. 19:27

Tack för svaret! Vi bar inte hem så många för jag hade ju en lite aning om att det va narrkantarell.. Synd var det iaf för de fanns överallt.. Vi hittade iaf 1 vanlig kantarell :)

0

Salatrumpeten

24 aug 2008 kl. 19:30

Annelie! Att lyckas hitta hela 10 kg och dessutom orka släpa hem dem ser jag som en stor prestation. Själv har jag aldrig tidigare sett sådana mängder tidigare. Det verkar vara likadant i hela landet. Bättre lycka nästa gång!

0

Annelie

24 aug 2008 kl. 19:33

Ja det är nästan lite pinsamt att berätta men men är som sagt ingen van plockare! ;)
Ja NU vet jag nästa gång vad jag ska finna! Tack!

Bra att det finns internet!! :)
/Annelie

0

cicki T Belgien

24 aug 2008 kl. 19:38

Dessutom är min erfarenhet att när narrkantarellen poppar upp så finns det annan svamp att fånga!

0

Annelie

24 aug 2008 kl. 20:50

Neh, tyvärr inte här i Blekinge!
Inte en “enda” riktig kantarell i korgen när vi kikade när vi hade kommit hem! Och inte nån annan heller i skogen ( alltså t ex KJ)
( Det hade väl kanske varit andra före oss som visste vad “falskisar” va! )
/Annelie

0

Annica

25 aug 2008 kl. 08:58

Där vi var och plockade, också i Blekinge, fanns hur mycket narrkantarell som helst men ingen annan svamp i sikte. Men vi insåg också ganska snabbt att det varit någon före oss. :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone