0 1007 visningar

17 svar

Jättetrattskivling eller?

"JAS" Helsingborg

24 aug 2008 kl. 19:19

Sambon kom hem med 1st svamp som jag tror är Jättetrattskivling, den luktar svamp tycker hon jag tycker det luktar mjöl och smakar mjöl. Är det rätt gissat eller vad tror ni?

0

"JAS" Helsingborg

24 aug 2008 kl. 19:20

blev ju 2 av samma bild, här kommer en annan.

0

"JAS" Helsingborg

24 aug 2008 kl. 20:51

Har jag rätt i mtt antagande?

0

Enelie, Linköping

24 aug 2008 kl. 20:54

Ja jag tror det.
Jag var precis ut och kollade hur “mina” såg ut.

0

Alf Pallin

24 aug 2008 kl. 20:57

Bilder från Hälsingland.

0

"JAS" Helsingborg

24 aug 2008 kl. 20:58

Trattgramofon har jag hört talas om men tratttelefon var något nytt.))
Sambon plockade ju bara en stor tyvärr och åkte ifrån en stor häxring med mindre, fast hon bott med mig i 15 år så vet hon inte mycket om svamp tyvärr.

0

klas jaederfeldt

24 aug 2008 kl. 21:02

visst e de, den har en rätt kul smak om ni vågar, jag tycker att den smakar för mycket om jag inte kokar av den lite, men vet de som gillar den som den är (utan avkok)

0

"JAS" Helsingborg

24 aug 2008 kl. 21:05

klas, vad är kul smak? Kan du beskriva?

0

Enelie, Linköping

24 aug 2008 kl. 21:15

Jag får bättre mottagning när jag använder Tratttelefonen;))
Det kanske är fler som vill prova;)

Jag har en ganska så stor odling av den här i gräsmattan men har inte vågat provsmaka.
Jag kanske vågar nu…(?)

0

jas

klas jaederfeldt

24 aug 2008 kl. 21:29

kan inte beskriva smaken’

0

Skalbagge!

Elisabeth jansson

24 aug 2008 kl. 22:38

Hej!

Kommer ni ihåg att det var någon på forumet som sökte folk som ville kolla på Jättetrattskivling efter en lite skalbagge,den var visst väldigt sällsynt!
Jag skulle vara med och samla in men förra året kom det inga jättetrattskivlingar hos mig och i år har jag heller inte sett dem ännu!

0

Skalbagge!

Enelie, Linköping

24 aug 2008 kl. 22:48

Jag tror att det var någon som hette Jonny som efterlyste hjälp med det här.
Inläggen från förra året finns ju inte kvar längre, tyvärr.
Han kanske hör av sig igen.

0

Skalbagge!

Jan A, Uppsala

24 aug 2008 kl. 23:07

Jag har nyligen “ropat” på Johnny, både här och via e-post, men han har inte hört av sig. Är kanske ute och klättrar i berg…

0

Skalbagge!

Enelie, Linköping

24 aug 2008 kl. 23:18

Tack Jan A för att du har försökt att nå honom.
I år finns det ju verkligen möjligheter att försöka hitta den där “baggen”.
Vi får se om han hör av sig.

0

jättetrattskivling...

Birgitta F

15 sep 2009 kl. 06:50

är det den som också finns mängder av i bok-skog ?

0

jättetrattskivling...bagge

Bo E

15 sep 2009 kl. 10:39

Det var ju synd att jag oxå glömt detdär med baggen. Kunde kanske fått ett foto på den om jag kollat igenom denhär högen…

En liten lustifikation runt detta fynd:

Jag var ute med en grupp som ville ha en svampguidning. Vi avslutade dagen med att ta vägen förbi ett ställe där jag råkade nämna att det kunde finnas stolt fjällskivling. På vägen upptäckte vi att fyra personer saknades i gruppen.
Nån ringde på mobil och kollade var de tagit vägen.
-Vi är redan framme och plockar stolt fjällsklivling, blev svaret!

Vi knallade vidare och fann de fyra stolt poserande runt en uppkastad hög med svamp….se bild…

foto: Bo E-son

0

jättetrattskivling...bagge

Bo E

15 sep 2009 kl. 10:42

...men vi hade verkligen tur, för lite längre fram på “mitt” ställe fanns en stolt, så de fick lära sig hur den ser ut!

0

Skalbagge!

Johnny

15 sep 2009 kl. 13:34

Jaaa..
Nu är jag här, har haft fullt upp med att artbestämma skalbaggar jag fått av Jan A från jättetrattskivling säkert bortåt 100 ex!
Stort tack Jan!
Tyvärr var det tre närbesläktade arter i materialet men inte den eftersökta.
Är någon intresserad av att samla in baggar på jättetratt så skickar jag insamlingsrör och instruktion.

meila mig på johnny.lindqvist@astrazeneca.com
Hälsningar

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone