0 501 visningar

25 svar

Nybörjare

Ia Svärd, Klinte Gotland

24 aug 2008 kl. 19:39

Vad är detta för svamp? Hittade den på golfbanan igår….

Hål 15, Kronholmen

0

Göran H

24 aug 2008 kl. 20:35

Mitt råd är att du tar en järn 9:a och ställer upp dig med öppen stans mot målet. Se till att du inte vidrör vare sig svamp eller omgivning vid adresseringen. Ta en relativt kort baksving och gå igenom slaget ordentligt. Kom ihåg att ha huvudet ovanför svampen genom hela svingen. När så svampen landat, efter din eminenta “svampträff” kan du kolla hur den ser ut på undersidan. Ta då en bild och prova igen om någon känner igen den. Om inte, gå tillbaka till “rangen” och öva lite mer.

0

Ia

24 aug 2008 kl. 20:51

Tack Göran för dina tips,när det gäller golf är jag inte riktigt nybörjare utan en medelgolfare med 13,8 i hcp;=)
Om svampen finns kvar nästa gång jag besöker golfbanan skall jag ta en bild underifrån!

0

Enelie, Linköping

24 aug 2008 kl. 22:44

Jag har nog inte ens “Grönt kort” när det gäller svamp men hatten ser i alla fall ut som en sopp.

Golfbanor kan vara en stor tillgång när det gäller naturinventeringar.
Jag hittar inte rätt länk just nu. Jag kanske hittar den och återkommer då.

0

cicki T Belgien

24 aug 2008 kl. 23:00

Gå in på “golf.se”. Golfen är nog en av dom största tillgångarna när det gäller att ta tillvara natur som fågelliv och annat. Problemet med golfbanor är att det är en massa golfare i vägen och man har golfbollar som viner om öronen. Så det är nog inte den vänligaste miljön för svampplockning…

0

Perra

24 aug 2008 kl. 23:06

Golfbanor är sämst.

0

cicki T Belgien

24 aug 2008 kl. 23:09

Perra, “sämst” i jämförelse med vadå?

0

Leffe

24 aug 2008 kl. 23:44

Golfbanor tenderar att inkräkta på skyddsvärda områden, och ta dem i anspråk. Flera exempel finns på detta. Golfbanor bidrar knappast till bibehållning och vård av naturen. Dessutom blir de områden som golfbanor slås upp nästan helt otillgängliga. Visst allemansrätt osv. men vem vill få en golfboll i huvudet och bli skäld på av en arg golvspelar som tycker an blir störd i sitt käppviftande av folk som botaniserar. Golfspelare tenderar att inte vara särskilt trevliga människor heller.

0

Jan A, Uppsala

24 aug 2008 kl. 23:50

Det är då ingen hålsopp iaf.

0

Enelie, Linköping

24 aug 2008 kl. 23:51

Hej Leffe!
Jag är en extremt otrevlig människa men jag hoppas ändå att jag får en stund över någon dag att leta rätt på den inventering som har gjorts på en golfbana någonstans i Sverige.

0

cicki T Belgien

24 aug 2008 kl. 23:54

Leffe, är ingen golfspelare men jag tycker inte att du kan generalisera att “golfspelare tenderar att inte vara särskilt trevliga människor heller”.

0

cicki T Belgien

24 aug 2008 kl. 23:56

Enelie, misstänker att du spelar golf och är trevlig ändå ;)

0

Jan A, Uppsala

24 aug 2008 kl. 23:58

Hörni flickor, det är väl ingen smörsopp!

0

cicki T Belgien

25 aug 2008 kl. 00:02

Naturligtvis inte! Snarare en grönkremla, han trodde ju att han hamnat på green! (Ja den var dålig)

0

Enelie, Linköping

25 aug 2008 kl. 00:02

Nej, knappast.
Och, ingen Gallsopp heller, tror jag.

0

Enelie, Linköping

25 aug 2008 kl. 00:07

cicki T:
Jag spelar definitivt inte golf numera.
Men, jag hade en extremt kort “karriär” för länge sedan.
Jag hade så underbara naturupplevelser p.g.a. att jag slog så snett så att jag tillbringade nästan hela golfrundan i skogen:)))
Jag hittade bl.a. en hel orkidéer.

0

Robban O-hamn

25 aug 2008 kl. 00:09

Varför har golfaren två par byxor på sig…. Jo han/hon är rädd för hole in one.

0

Enelie, Linköping

25 aug 2008 kl. 00:10

:))

0

cicki T Belgien

25 aug 2008 kl. 00:10

Enelie, då är vi två! Missade alltid det där runda vita jag skulle drämma till…

0

Enelie, Linköping

25 aug 2008 kl. 00:26

...känner igen mig:)

0

Stefan HBG

25 aug 2008 kl. 00:34

Har ni tagit ett järn, hehe.

0

cicki T Belgien

25 aug 2008 kl. 00:36

;)

0

Dorota

25 aug 2008 kl. 00:37

Leffe!
Du verkar ha traumatiska upplevelse av golfbanor. Jag misstänker att det byggdes en golfbana på ditt favoritsälle med KL.Har det ?

0

Dorota

25 aug 2008 kl. 00:41

Göran! Vad är en järn 9:a. Finns det järn 8:-, 7:-, 6:- m.m.?  Du har många intresse , svamp, golf . Kul. Det var ett roligt svar.
Men nog är det en sopp utan att man behöver svinga, eller hur?

0

cicki T Belgien

25 aug 2008 kl. 00:47

Ja är man nybörjare inom golf så är det bollen och inte soppen man ska slå;))))

0

Stefan HBG

25 aug 2008 kl. 00:51

Eller som en gammal tumregel säger droppa bollen och torka soppen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone