Mitt råd är att du tar en järn 9:a och ställer upp dig med öppen stans mot målet. Se till att du inte vidrör vare sig svamp eller omgivning vid adresseringen. Ta en relativt kort baksving och gå igenom slaget ordentligt. Kom ihåg att ha huvudet ovanför svampen genom hela svingen. När så svampen landat, efter din eminenta “svampträff” kan du kolla hur den ser ut på undersidan. Ta då en bild och prova igen om någon känner igen den. Om inte, gå tillbaka till “rangen” och öva lite mer.
Gå in på “golf.se”. Golfen är nog en av dom största tillgångarna när det gäller att ta tillvara natur som fågelliv och annat. Problemet med golfbanor är att det är en massa golfare i vägen och man har golfbollar som viner om öronen. Så det är nog inte den vänligaste miljön för svampplockning…
Golfbanor tenderar att inkräkta på skyddsvärda områden, och ta dem i anspråk. Flera exempel finns på detta. Golfbanor bidrar knappast till bibehållning och vård av naturen. Dessutom blir de områden som golfbanor slås upp nästan helt otillgängliga. Visst allemansrätt osv. men vem vill få en golfboll i huvudet och bli skäld på av en arg golvspelar som tycker an blir störd i sitt käppviftande av folk som botaniserar. Golfspelare tenderar att inte vara särskilt trevliga människor heller.
cicki T:
Jag spelar definitivt inte golf numera.
Men, jag hade en extremt kort “karriär” för länge sedan.
Jag hade så underbara naturupplevelser p.g.a. att jag slog så snett så att jag tillbringade nästan hela golfrundan i skogen:)))
Jag hittade bl.a. en hel orkidéer.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.