0 490 visningar

12 svar

Tofsskivling eller ...

Börje H.

24 aug 2008 kl. 19:44

Hej!

Jag hittar inte den här i någon svampbok, så jag vänder mig till er. Växte ensam under gran i mitten av juli, södra Finland (Loppi). Tyvärr litade jag på att jag hittar den i mina svampböcker och undersökte inte svampen närmare.

Storlek 8-10 cm

0

Gula

24 aug 2008 kl. 20:02

0

Börje

Matilda

24 aug 2008 kl. 20:20

Du bor ju rätt nära mig, som är i Ekenäs. Trevligt att träffa någon annan från Finland här också (:

0

Börje

Börje H

24 aug 2008 kl. 21:14

Hej Matilda!
Fint att möta andra finländare här!
Synd och skam att vi i Finland inte har något liknande forum för svampentusiaster :-(
Jag semestrade i Loppi, men bor i Esbo. Inte så långt bort från Ekenäs det heller.  Ska till Pojo och plocka lingon och kantareller (hoppas jag) om en vecka.

Gula föreslår att det skulle vara en fjällskivling och det tänkte jag själv också först men senare kom jag ihåg att de har ju ring!

Kanske man kan tänka sig att ringen finns där men är otydlig?

Min svamp har nog tjock fot jämfört med Gulas.

Svamparna är sena i Södra Finland, juli var ganska torr och så har det varit en sval sommar.

0

Börje

Nina A

24 aug 2008 kl. 21:16

finns fler finnar här;)
född och uppvuxen i sverige,men med finska föräldrar :)
kul med lite landsmän:)

0

Börje

Gula

24 aug 2008 kl. 21:23

Nämen titta! Du hade ju TVÅ bilder!! Det märkte jag inte…..Men medge att hatten ser väldigt lika ut!! Vad månne det kan vara då????

Och när jag var liten spenderade jag mina somrar i mormors lilla stuga, mellan Ekenäs och Pojo!!!!
:-D

0

Börje

klas jaederfeldt

24 aug 2008 kl. 21:27

jag kan tänka mej att det är en syllsvamp

0

Ekenäs- Raseborg

Börje H

24 aug 2008 kl. 21:45

Det blev ju riktigt Finland-möte!
Kanske det intresserar er att Ekenäs, Karis och Pojo ska bli Raseborg i årsskiftet.

För att inte vara helt off-topic så ska jag tillägga att jag hittade albinokantareller i Persböle, Pojo i fjol. Förde dom till svamputställning följande dag.

På svamputställningen hade jag lyckan att få diskutera svartriskans “giftighet” med Mauri Korhonen, som har gjort boken “Suomen rouskut” (riskorna i Finland). Efter samtalet känner jag mig trygg att fortsätta att äta svartriskor.

Lite reklam ännu: riskor är jättegoda!

Jag ber om ursäkt om någon tycker att det blev för mycket om Finland på det här svenska forumet.

0

Syllsvamp!

Börje H

24 aug 2008 kl. 22:03

Det var som tusan!
Du förtjänar faktiskt den där asterisken efter ditt namn!

Den finns i åtminstone två av mina böcker, jag kände bara inte igen den.

Den växer alltså ofta på bearbetad ved, t.ex. järnvägssyll.
Nu är saken den, att det har gått en järnväg ungefär 20 meter från platsen där svampen växte.
Järnvägen gick från Högfors till Hyvinge. Den heter alltså Ratapölkkysieni på finska.

Tackar ocj bockar, Klas!

0

Syllsvamp!

Gula

24 aug 2008 kl. 22:09

Härligt att du hittade ett namn på den!!! Syllsvamp var ett fult namn på en så vacker svamp!!
Och tack för infon om Ekenäs etc. Blir det bara 1 samlingsnamn för dom orterna??? Lokalnamnen försvinner väl inte???

0

Syllsvamp!

Börje H

24 aug 2008 kl. 22:49

Ja det var ju Klas Jaederfeldt som hittade namnet, all heder åt honom.

Svampen var faktiskt vacker, jag försökte se till att den fick växa i fred.

Och det var alltså svampen som hette Ratapölkkysieni på finska, inte järnvägen. Jag blir otydlig i texten, börjar bli sent, klockan är här redan 23.48. God natt.

Jag vet inget mera om kommunernas sammanslagning, men
Ekenäs mm. -info hittas bl.a på webbsidan http://www.kommunerna.net.

Hoppas länken förmedlas rätt, försöker åtminstone:
http://www.kommunerna.net/k_perussivu.asp?path=255;264;271;574;114214;123525;123760

0

Syllsvamp!

Birgitta F

24 aug 2008 kl. 22:53

väldigt vacker Börje
kiitos

0

Syllsvamp!

Gula

24 aug 2008 kl. 23:03

Tack för länkarna! Ska studera dom i morgon! Gonatt!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone