Efter en gammal skogsstig i tallskog med någon gran hittade jag efter en sträcka på ca. 50 m div taggsvampar. Har frågor om arter, först bilder på en liten taggsvamp, hatten 3 cm, smal tunn fot ca 2 cm hög, hatten svartbrun med vita kanter ganska slät. Kan det möjligen vara svartvit taggsvamp?
Nästa fråga. Hatt ljusgrå oregelbunden i formen, diameter ca 8 cm, tydliga avgränsande linjen runt hatten mörkast linje mot kanten, kött gråvitt ljusa taggar ca 6 mm långa nedlöpande på foten. Foten 2cm tjock svängd avsmalnande mot basen mörkare än hatten. Växer i kanten på stigen, någon meter från den svartvita. Gissar på grantaggsvamp?
Sista frågan. En riktigt stor taggsvamp. Hattens diameter 14 cm, köttet ljust gråvitt, korta taggar ca 3 mm grårosatonade nedlöpande, foten 3 cm tjock svängd avsmalnande till en spets, först i hattens färg sedan mörk i svändgn och slutligen ljus mot spetsen. Gissar på talltaggsvamp
Hej Alf! Den första tror jag är svartvit taggsvamp (Phellodon melaleucum), den andra håller jag med dig om är zontaggsvamp (Hydnellum concrescens), den tredje är mycket riktigt grantaggsvamp (Bankera violascens). Resten är blåfotade (i basen) och därmed Sarcodonarter (S. leucopus eller S. glaucopus - slät eller blåfotad)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.