0 550 visningar

7 svar

Frågor på taggsvamp?

Alf Pallin

24 aug 2008 kl. 20:01

Efter en gammal skogsstig i tallskog med någon gran hittade jag efter en sträcka på ca. 50 m div taggsvampar. Har frågor om arter, först bilder på en liten taggsvamp, hatten 3 cm, smal tunn fot ca 2 cm hög, hatten svartbrun med vita kanter ganska slät. Kan det möjligen vara svartvit taggsvamp?

0

Alf Pallin

24 aug 2008 kl. 20:10

Nästa fråga, något större svamp. Växte bland mossa och ris i kanten på stigen, mycket ojämn gropig på hatten, ca 5,5 cm diameter,mörk i mitten med ljusare kant fot trattlik, taggar nedlöpande i hattens färg. Gissar på zontaggsvamp?

0

Alf Pallin

24 aug 2008 kl. 20:21

Nästa fråga. Hatt ljusgrå oregelbunden i formen, diameter ca 8 cm, tydliga avgränsande linjen runt hatten mörkast linje mot kanten, kött gråvitt ljusa taggar ca 6 mm långa nedlöpande på foten. Foten 2cm tjock svängd avsmalnande mot basen mörkare än hatten. Växer i kanten på stigen, någon meter från den svartvita. Gissar på grantaggsvamp?

0

Alf Pallin

24 aug 2008 kl. 20:32

Sista frågan. En riktigt stor taggsvamp. Hattens diameter 14 cm, köttet ljust gråvitt, korta taggar ca 3 mm grårosatonade nedlöpande, foten 3 cm tjock svängd avsmalnande till en spets, först i hattens färg sedan mörk i svändgn och slutligen ljus mot spetsen. Gissar på talltaggsvamp

0

Alf Pallin

24 aug 2008 kl. 20:34

Slutligen två bilder som visar jamförelse mellan det jag tror är gran resp talltaggsvamp.

0

klas jaederfeldt

24 aug 2008 kl. 21:12

jag tror du prickat in det mesta rätt, utom det du kallar talltaggsvamp ,det tror jag är en Sarcodonart t.ex S.scabrosus

0

Alf Pallin

24 aug 2008 kl. 21:32

Tack för svaret Klas, jag håller med dig om Sarcodon scabrosus.

0

Hans v E

24 aug 2008 kl. 22:44

Hej Alf! Den första tror jag är svartvit taggsvamp (Phellodon melaleucum), den andra håller jag med dig om är zontaggsvamp (Hydnellum concrescens), den tredje är mycket riktigt grantaggsvamp (Bankera violascens). Resten är blåfotade (i basen) och därmed Sarcodonarter (S. leucopus eller S. glaucopus - slät eller blåfotad)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone