kan jag förvara de i en plastburk i kylskåpet om jag vill använda de imorgon eller kan jag låta de ligga framme? tänkt torka en del så strött ut hela trattisar på tidnigspapper då kanske jag kan ta av de istället imorgon så slipper jag förvälla? ska man skära i mindre bitar när man torkar trattisar och svart trumpetsvamp?
vi har för första gången konserverat kantarell.
Koka upp 1 liter vatten och 1 tsk salt, vräk ner ca 1 liter kantareller låt koka i 10-15 minuter.
Koka ny lag i en ny panna 1l vatten 1 tsk salt
Fiska upp svampen lägg på förvärmd glasburk.Häll den nya lagen över , stäng locket och in i kylen.
Då har du konserverad svamp, som typ köpta champinjoner på burk
Här är ett annat sätt att konservera kantareller.
http://svampguiden.com/artikel_konservering.asp
Karin H jag har lärt mig att konservera sedan förra säsongen enligt din länk och nu har jag mer plats i min frys för annat än svamp ;)
Jag har även provat att bara förvälla svampen lite innan och även det har funkat bra.
Jag är jättenöjd över resultatet, tack:)
Nu är jag väl tråkig, men för säkerhets skull: “Köpekonserverad” svamp kan man riskfritt äta direkt ur burken om man vill, men hemkonserverad svamp - vare sig man använder Karin Hs recept el. Birgitta Fs - skall man tillaga i ca 10 min innan förtäring. Detta för att eventuellt botulinumtoxin som kan ha bildats i burken skall förstöras.
Jag provade Karin Hs konserveringsmetod förra säsongen, med mkt gott resultat.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.