0 4414 visningar

11 svar

Förvaring av kantareller

Alex

24 aug 2008 kl. 20:08

Mamma kom hem med massor av kantareller till mig hon hade fått billigt, frågan är hur man förvarar dom, kan man frysa? eller måste man torka? hur gör man då?

0

cicki T Belgien

24 aug 2008 kl. 20:17

Jag brukar “Koka av dom”, dvs skära dom i lagom bitar, in i en kastrull, på med lite vatten och salt och sjuda i ca 5 min. Låt det svalna och sen in i plastpåsar (med vätska) och in i frysen. Håller minst ett år.

0

Bella

13 sep 2008 kl. 19:03

kan jag förvara de i en plastburk i kylskåpet om jag vill använda de imorgon eller kan jag låta de ligga framme? tänkt torka en del så strött ut hela trattisar på tidnigspapper då kanske jag kan ta av de istället imorgon så slipper jag förvälla? ska man skära i mindre bitar när man torkar trattisar och svart trumpetsvamp?

0

alex

Birgitta F

13 sep 2008 kl. 19:16

vi har för första gången konserverat kantarell.
Koka upp 1 liter vatten och 1 tsk salt, vräk ner ca 1 liter kantareller låt koka i 10-15 minuter.
Koka ny lag i en ny panna 1l vatten 1 tsk salt
Fiska upp svampen lägg på förvärmd glasburk.Häll den nya lagen över , stäng locket och in i kylen.
Då har du konserverad svamp, som typ köpta champinjoner på burk

0

Sussie

13 sep 2008 kl. 19:21

Det skadar inte att dela lite på stora svampar när man torkar dem. Risken finns annars att de möglar innan de har torkat. Torka inte vanliga Kantareller (vågar knappt säga gula här). De blir inte goda! Följ cicki T Belgien:s råd om den svampen. Ha det gott.

M.v.h.//

0

torka...

Birgitta F

13 sep 2008 kl. 19:23

allt beror på hur man lägger dom i blöt sussie, finns många knep för att ta tillvara torkad kantarell

0

Birgitta F

Karin Hedén

13 sep 2008 kl. 19:54

Här är ett annat sätt att konservera kantareller.
http://svampguiden.com/artikel_konservering.asp

0

Karin H

Birgitta F

13 sep 2008 kl. 21:29

vi får se hur min makes sätt fungerar men det är smidigt och busenkelt.

0

Konservera

Totte Gbg

13 sep 2008 kl. 21:38

Karin H jag har lärt mig att konservera sedan förra säsongen enligt din länk och nu har jag mer plats i min frys för annat än svamp ;)
Jag har även provat att bara förvälla svampen lite innan och även det har funkat bra.
Jag är jättenöjd över resultatet, tack:)

0

Konservera

ulla

13 sep 2008 kl. 21:55

Jag torkar kantareller och tycker dom är goda ändå

0

Konservera

buffy

13 sep 2008 kl. 22:01

Nu är jag väl tråkig, men för säkerhets skull: “Köpekonserverad” svamp kan man riskfritt äta direkt ur burken om man vill, men hemkonserverad svamp - vare sig man använder Karin Hs recept el. Birgitta Fs - skall man tillaga i ca 10 min innan förtäring. Detta för att eventuellt botulinumtoxin som kan ha bildats i burken skall förstöras.
  Jag provade Karin Hs konserveringsmetod förra säsongen, med mkt gott resultat.

0

Konservera

Birgitta F

13 sep 2008 kl. 22:08

det enda jag kan säga att med min makes erfarenhet känns det bäst att konservera på mitt / vårt recept.Eventuellt skräp lägger sig i botten på kastrullen.
I den nya saltlagen finns inget nytt skräp.
Fiskandet är träligt men det känns bra

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone