Hej!
Är det nån som har erfarenhet av denna torkmaskin? http://www.bitbox.se/1004/index.php?visaKat=41&visaProdukt=96&visaArtikel=460
Håller på att klura på vilken jag ska köpa och hittade lite halvbra recensioner på obh nordicas tork vilket ledde mig in på ovanstående modell.
/E
eller skaffa en elfaback ställning
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=100657&fnr=1&sok=svamptork&Start=0&Offset=50&ipos=16
Men varför tidningspapper i botten? Trycksvärtan är inte helt ok och så hindrar det ju luftgenomströmningen, lägg lite finmaskigt nät i botten i stället när du torkar mindre bitar. Annars var det en jättebra grej. Jag har byggt mig två olika en som jag har fläkten framför och den senaste där jag sätter fläkten under och blåser uppåt, mest effektiv faktiskt.
Ja då är ju allt ok. Birgitta. Själv bor jag i ett äldre hus med gamla garderober så de moderna uppfinningarna passar inte men hade faktiskt en sådan ställning i förra lägenheten, de är jättebra. Nu hoppas jag bara på lite svamp att torka, här runt HBG har det varit jäkligt dåligt än så länge, jag är lite avis på alla KJ. plockare.
Tack för alla fina tips. Efter att ha läst alla inlägg kom jag på att jag kan använda vedspisen för att torka svamp.
Jag torkade en skörd Karl-Johan svamp ovanpå vedspisen idag. Det gick kanonbra.
Så här gjorde jag: Jag tog ett par grillgaller som jag hämtat från utrangerade elspisar på soptippen. Jag klädde gallren med myggnät i metall. Jag lade gallren på några stenar som jag lade på spisen, dels för att få luftcirkulation runt svamparna och dels för att komma från den värsta hettan.
Det är lätt att få lämplig temperatur på vedspisen genom att stänga spjällen så mycket som möjligt.
Sedan var det bara att lägga in en vedklamp lite då och då.
Vedspisen är underbar. När vi byggde vårt hus för 4 år sedan var vedspisen självklar. Den ger inte bara en god värme utan man klarar matlagningen också när strömmen går. Och det gör den lite då och då här på landet.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.