0 1355 visningar

8 svar

Tips på vad man gör med fårtickor?

Susanne Roberton

24 aug 2008 kl. 22:24

Och är dom goda eller bara “sådär”?
En del svampar som är ätliga är ju inte automatiskt goda…

0

Birgitta F

24 aug 2008 kl. 22:26

smörstekta helst i gjutjärnspanna
ät och krydda som fläsk

0

ElisabethJansson

24 aug 2008 kl. 22:27

Hej!
Om du tar bort foten på dem kan man panera i mjöl ägg ströbröd och då blir det som svampbiffar!
Fårticka i järnstekpanna blir gulgrön!

0

Nina H, Sthlm norr

Man kan steka stora bitar av fårticka som biff har jag läst, men aldrig gjort.
Jag fryser min i små bitar och tar fram och lägger i grytor. Jättesmarrigt i kycklinggryta.

0

Tanja V

Jag plockar fårtickor ibland och använder dem bara som blandsvamp. Jag har dock fått tips om att mala dem i köttkvarn, blanda med hackad lök, salt o peppar och forma biffar o steka - perfekta “pannbiffar” till vegetarianer. Har inte testat det men det låter rätt ok.

0

Susanne Roberton

24 aug 2008 kl. 22:30

Coolt, verkar vara en väldigt allsidig svamp!
Hoppas jag hittar fler så jag kan testa nåra recept!  :-)

0

Elisabeth Andersson

25 aug 2008 kl. 10:36

Hej
Jag brukar blanda in förvälld fårticka som jag skurit i småbitar i pannbiff och framför allt i köttfärslimpa. Gott.

0

Tina Nordberg Kolsva

25 aug 2008 kl. 11:11

Passar utmärkt förkokt i inläggningar och i vinägrettmarinad med lite socker , vitlök o peppar. Som tillbehör till kötträtter eller som pålägg.
Pytt med div grönsaker o lök lite köttrester.

0

Henric

29 sep 2008 kl. 18:25

Nina. Fryser du in dem råa eller förväller du dem först?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone