Jag hittade nyligen i den lokala kinabutiken en torkad svamp som utseendemässigt påminde ganska mycket om stinksvamp. Det stod “Bamboo mushroom” på förpackningen. Jag har senare hittat att den heter “zhusheng”, och fann även en bild här:
http://www.glorybeedee.com/zhusheng%20white.JPG
Är det någon som vet om det är en släkting till stinksvamp och är den god?
Kinesiska skogsöron är också något som man kan hitta torkade, strimlade. Är detta judasöron eller en helt annan art?
Torkad blomskålssvamp såldes också, likaså ett te gjort på vad som såg ut att vara lackticka.
Lite spännande är det allt, att snoka runt i hyllorna efter “exotisk” matsvamp
Stämmer bra, Dictyophora phalloidea är en slöjstinksvamp. De är numera sammanförda med släktet stinksvampar (Phallus), men vill man leta efter fler bilder av slöjstinksvampar på webben, måste man fortfarande använda släknamnet “Dictyophora”.
På SvampGuidens första sida kan man läsa att den smakar som blomkål och passar bra i sallader.
“Ganoderma tea” görs mycket riktigt på lackticka. Det är inget man dricker för att det är gott (för det har ganska bitter smak), men sägs bl.a. vara uppiggande, ha anti-inflammatorisk verkan - ja, vara allmänt undergörande helt enkelt.
Evus, slöjan finns på svampen, strax under toppen med spormassa. Tydligen skär de bort toppen, vilket ju är förståeligt, om den luktar lika illa som vår stinksvamp.
Visst finns det här hemma de som äter fotämnet inne i häxägget, och blandar i sallad. Men än så länge har jag inte sett folk som äter hela den mogna fruktkroppen, som kineserna tydligen gör. Kanske har vi bara inte förstått vad som är bra med svampen. Den kan ju ha egenskaper som inte så mycket handlar om dess egna smak. Jag tänker på att den är porös, och därmed förmodligen suger åt sig vätska och annan smak lätt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.