På långt avstånd (15 m), och även på nära håll, trodde jag mig se en vanlig Leccinum av orange till tegelfärgad typ. Men icke sa Nicke! Hattfärgen lite speciell (1). Och lagd på sidan (2), också annorlunda! Porerna var då ganska guldgula och foten ådrad (3).
Soppen, en enda, växte i rik gl slåtter- och betesskog, i närheten av ek, asp, björk, hassel, sälg och gråvide - samt tall och gran. Det fanns otroligt mycket konstigheter där - i “Röda skogen”. Mer kommer småningom. Ett område att visa upp för en superstjärna - om det nu finns nån sån man kan lita på!
Soppen fick följa med hem och porerna hade under resan fått en lite mer brungrön ton, men fortfarande gula. Porer och fot (4+5).
Den kluvna hatten blev lätt men tydligt rödbrun (6)
Det är kanske en vanlig edulis iallafall. B. betulicola är nog blekare än dina ex..
Karljohan är ju en art med stor utbredning och bred ekologi. Skulle inte förvåna mig om edulis är polymorf vilket skulle kunna förklara de stora skillnaderna i utseende mellan olika fynd.
Tack Michael, men jag har aldrig sett nåt liknande och har faktiskt hunnit se en hel del. Den här hattfärgen “finns” bara inte! Dessutom är färgförändringen snabb och mysko, köttet nu lätt olivrödbrunt. Men om ingen kommer med nåt “roligare” förslag så får väl sniglarna förädla den till utsäde!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.