0 664 visningar

12 svar

Annorlunda ädelsopp?

Jan A, Uppsala

24 aug 2008 kl. 22:44

På långt avstånd (15 m), och även på nära håll, trodde jag mig se en vanlig Leccinum av orange till tegelfärgad typ.  Men icke sa Nicke!  Hattfärgen lite speciell (1). Och lagd på sidan (2), också annorlunda! Porerna var då ganska guldgula och foten ådrad (3).

0

Jan A, Uppsala

24 aug 2008 kl. 22:47

Soppen, en enda, växte i rik gl slåtter- och betesskog, i närheten av ek, asp, björk, hassel, sälg och gråvide - samt tall och gran. Det fanns otroligt mycket konstigheter där - i “Röda skogen”. Mer kommer småningom. Ett område att visa upp för en superstjärna - om det nu finns nån sån man kan lita på!
Soppen fick följa med hem och porerna hade under resan fått en lite mer brungrön ton, men fortfarande gula. Porer och fot (4+5).
Den kluvna hatten blev lätt men tydligt rödbrun (6)

0

Jan A, Uppsala

24 aug 2008 kl. 22:50

Ett fotfoto till (7) och en bild som kan ge någon någon anvisning om övriga kvalitéer…(8)

Vad är det för sopp? Tacksam för hjälp!

0

Jan A, Uppsala

24 aug 2008 kl. 22:51

Här kommer bilderna…

0

Michael Krikorev

24 aug 2008 kl. 23:23

Jan A, jag är övertygad om att det är en stensopp, någon av våra karljohanarter, möjligen Boletus betulicola, men jag känner den arten för dåligt för att våga påstå det.

0

Michael Krikorev

24 aug 2008 kl. 23:33

Det är kanske en vanlig edulis iallafall. B. betulicola är nog blekare än dina ex..

Karljohan är ju en art med stor utbredning och bred ekologi. Skulle inte förvåna mig om edulis är polymorf vilket skulle kunna förklara de stora skillnaderna i utseende mellan olika fynd.

0

Jan A, Uppsala

24 aug 2008 kl. 23:34

Tack Michael, men jag har aldrig sett nåt liknande och har faktiskt hunnit se en hel del. Den här hattfärgen “finns” bara inte! Dessutom är färgförändringen snabb och mysko, köttet nu lätt olivrödbrunt. Men om ingen kommer med nåt “roligare” förslag så får väl sniglarna förädla den till utsäde!

0

Ola H / Kil

24 aug 2008 kl. 23:58

Hej Jan
Jag har varit med o skurit ner något ton stensopp kommersiellt. På bilderna 4,5,6,7 ser jag inget ovanligt för en gammal edulis, men hatthuden på bild för snarast tankarna till en björksopp. Jag tror på en korsning.
Vad är polymorf?

0

Jan A, Uppsala

25 aug 2008 kl. 00:03

På normalsvenska mångformig.
Men jag har då aldrig sett en “så mångformig”!

0

anithau

27 aug 2008 kl. 09:18

Hej Jan!
En underbar bild, fanns det något spännande i närheten av dessa skönheter. Vilka färger.

0

Ädelsopp?

Värmdöbo

27 aug 2008 kl. 09:26

Har sett att vissa använder begreppet ädelsopp, vilka soppar ingår i den gruppen?

0

Ädelsopp?

Jan A, Uppsala

27 aug 2008 kl. 09:44

Eftersom jag är huvudskyldig denna gång, så svarar jag för mig! Ädelsopp använder jag om alla stora, vackra, knubbiga soppar av släktet Boletus (som dessutom i många fall växer med ädellövträd). Nån expert vet nog bättre.

0

Jan A, Uppsala

27 aug 2008 kl. 09:48

Det var så grönt nu Anitha, att det var svårt att se, men de jag hälsade på finns kvar! Och visst är de vackra…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone