0 284 visningar

5 svar

VIOLGUBBE

Bo Reyer

5 nov 2005 kl. 15:39

Jag lyder Bengts råd att starta en egen tråd.
Varifrån kommer namnet violgubbe, som de flesta verkar ha anammat? Återfinns denna beteckning i någon seriös svampbok?
Jag kallar den fortfarande klubblik trumpetsvamp, men det är säkert fel. Den borde kanske heta violett kantarell.

0

Helena

5 nov 2005 kl. 17:43

Visst finns namnet i en seriös svampbok. Om du tittar i Nya Svampboken av Holmberg och Marklund så finns den med under det namnet där.
Citat från boken:
“Tidigare kallades denna art för klubblik trumpetsvamp, men i likhet med rödgul trumpetsvamp så förs den idag inte längre till släktet trumpetsvampar.”

0

Joachim Krumlinde

5 nov 2005 kl. 20:47

Den är inte närmare släkt med trumpetsvampar och inte heller med kantareller så ett nytt namn var befogat. Men vem som gav den namnet violgubbe och varför vet jag inte. Jag tycker den kunde ha fått heta violtjej :-)

0

Elisabeth

13 nov 2005 kl. 23:29

Hej!
Angående namnet violgubbe så vet jag inte vem som bestämt det.
Men det finns en arbetsgrupp för Svenska växtnamn som bildades 1996 under huvudmannaskap av Svenska Botaniska Föreningen.Begreppet växtnamn innefattar även lavar och svampar trots att de inte räknas som växter i strikt bemärkelse
Vill man läsa mer om principer för namngivning så finns det en artikel av Anders Bohlin i Svensk mykologisk tidskrift nr 1 2005 sid.74-75
Nils Lundqvist företräder svamparna.

Svampen violgubbe har alltid intresserat mig som en vacker svamp och annorlunda och kanske p.g.a. sin sällsynthet.
Den växer i ängsgranskog som blir alltmer sällsynt den växer även på ett fåtal platser i bokskog.

I de senaste DNA-
studierna har man kommit fram till att Violgubbe och fingersvampar av släktet Ramaria står varandra mycket nära på släktnivå.Det finns inga världstäckande studier ännu!
Ängsgranskogarna som violgubben mestadels växer i håller långsamt på att huggas ner och försvinna.
Det finns en person som har börjat att inventera violgubben för att de skogar som har fler sällsynta arter bör skyddas.
Han som inventerar heter Gillis Aronsson och bor i Uppsala.
Angående namnet violgubbe så har jag diskuterat det med svampfolk, viol är färgen, men bara riktigt unga exemplar, gubbe är formen association jordgubbe. rätta mig om jag har fel, utan en massa trams om namnet gubbe!
Är det någon som vet hur man tänkte när den fick sitt namn?

0

Jörgen

14 nov 2005 kl. 10:31

I detta fall har ordet gubbe ingen mansbetydelse. Enligt Svenska Akademiens ordbok kan gubbe ha en mängd betydelser och kan bl a användas “om olika slags föremål; ofta o. sannol. urspr. om sådana av tjock, rund, klumpig form”.
Man verkar alltså ha tagit ett ord som var vanligt förr och som inte bara användes om gamla män. Ordet gubbe kan slås upp här:

http://www.saob.se

0

Irene A

14 nov 2005 kl. 14:18

Violgubben, som har sina närmaste släktingar bland fingersvamparna, har tidigare gått under en del olika namn, det vanligaste har varit “klubblik trumpetsvamp”. Eftersom den inte hör till trumpetsvamparna, behövdes ett nytt, och helst kortare namn på den. Namnet violgubbe hämtades då från Norge, där den heter “fiolgubbe”.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone