0 332 visningar

7 svar

Kanske blind....

johan

25 aug 2008 kl. 00:23

Nej inte efter att ha ätit svamp.
Nu har jag rotat runt på hela denna sidan utan att hitta det jag söker efter.
Behöver hjälp med att art-bestämma denna svamp. Växte i granskog, fast med en ganska så klibbig hatt

/Johan

0

c

25 aug 2008 kl. 00:32

En sorts kremla skulle jag våga gissa på.

0

cicki T Belgien

25 aug 2008 kl. 00:35

missade signaturen, har börjat lära mig kremlor. Har du smakat på den?

0

johan

25 aug 2008 kl. 00:51

Var tvungen att hämta kniv och smaka, smaka nästan ingenting så jag kan inte ge någon ledtråd på det, var inne på honungskremla när jag letade igenom DB.

efter smakstunden

0

cicki T Belgien

25 aug 2008 kl. 01:12

Vill du artbestämma eller äta? Vad jag har lärt mig om kremlor är att alla som inte smakar beskt är ätbara. Och att foten är som KRita = KRemla. Rätta mig om jag har fel!

0

Hans v E

25 aug 2008 kl. 09:20

Varför ska ni envisas med att säga att skarpa kremlor smakar beskt?
Kremlor är milda eller skarpa. När de är skarpa bränner de på tungan inom en minut.
Det finns en kremla som heter beskkremla - Russula veternosa. Den är besk.
Jag tror den här kremlan kan vara vanlig mandelkremla efter som den inte är SKARP.

0

Irene A

25 aug 2008 kl. 16:35

På andra bilden ser den ut att ha grånat lite, så jag tror på vinkremla. I så fall är den ännu gråare nu.

0

Johan

25 aug 2008 kl. 17:55

Efter att ha kollat hur svampen ser ut nu, efter ca 24 timmar efter att jag plockade den, så ser jag ingen direkt skillnad i färg, samt att smaken var mild intill försumbar, och efter att ha läst på om Mandelkremlan “Ser ofta skräpig ut då löv och barr gärna fastnar på översidan av hatten. Växer ofta i barrmattan under granar i barr- och blandskog.” Så tror jag att det är ett troligt alternativ.

/Johan

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone