0 391 visningar

3 svar

torkning av KJ

Sofia

25 aug 2008 kl. 10:08

jag har plockat en del KJ och sandsopp som jag håller på att torka. lägger tunna skivor av svampen på tidningar som jag lägger luftigt. funderar bara hur hårda dessa svampar blir och när de kan anses färdigtorkade?? mina blir torra men böjliga, typ som ett papper?? inte smulbara som mina trattkantareller brukar bli? ska jag torka dem längre eller vad?? hur länge brukar ni tidningspapperstorkare torka era soppar? tips?

0

Lotta

25 aug 2008 kl. 13:56

Jag har en tvättställning som går att vika upp och på den brukar jag lägga tidningspapper för inomhustorkning eller hänsnät då solen skiner och jag ställer ut min svamp. Om jag skär tunna skivor så brukar det ta ca 4-5 dagar om jag inte lägger för mycket på varandra. Har jag för mycket att torka får jag byta tidningar ofta. När jag tycker att det är klart förvara jag svampen i antinen papppåsar eller i en burk som jag byter ut locket mot ett kaffefilter fastsatt med gummisnodd. På det viset kan svampen andas i allafall. Ställ svampen torrt och gärna varmt (ovanpå kylskåpet?) De stora skivorna förvarar jag sedan framme i vackra glasburkar som dekoration/förbrukningsvara. De bitar som är knöliga eller små/trasiga brukar jag finfördela i min mandelkvarn till svampmjöl. Antingen blandat med andra svamprester eller om du har mycket - varje sort för sig. Mjölet är en underbar krydda till såser, soppor, buljonger eller vad du vill.

0

Daniel

25 aug 2008 kl. 14:57

Svamparna blir aldrig helt knastertorra genom torikning på tidningspapper. Jag brukar eftertorka dem kort i en torkmaskin för att få dem helt knastertorra. Men lufttorkar dem först alltså. Borde gå att göra eftertorkning i varmluftsugn också. Förvarar i TÄTA burkar som inte kan andas. Är de torra vill man inte släppa in fuktig luft till svampen som då blir seg igen. vet dock inte om lufttorkade ickeknastertorra svampar har sämre hållbarhet.

0

Martin

25 aug 2008 kl. 15:24

Har precis torkat 10 kg KJ på cirka 20 timmar till en försummbar kostnad. Nyttjar gammla utjänta underlakan som jag spänner upp på tvättställning modell íkea. (Tänk myggnät för fönster) Skivar svampen och lägger upp på lakanställningen och placerar i lämpligt rum, hos mig toaletten eftersom det finns mekanisk frånluftsventilation där. Ställer in kupévärmaren från bilen för att få värme och en liten bordsfläkt för att få luftväxling. Över natten blir då de flesta exemplaren knastertorra, dvs man kan smula dem som skorpor dirket i såsen, grytan etc… Total investering 2 timmar och kanske 300 spänn…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone