0 606 visningar

3 svar

Tips för nybörjare

Susanne Roberton

25 aug 2008 kl. 10:20

Hej!
Jag har plockat svamp sedan jag var liten, men har alltid hållt mig till ett begränsat antal sorter och aldrig vågat prova några andra. Har väl aldrig haft någon svampkunnig att fråga, och att experimentera själv har aldrig varit min grej.
Jag har plockat olika soppar, kantareller och trattisar. Har även plockat taggsvamp men tyckte inte smaken var nåt vidare så de plockar jag inte längre.
Har ni något tips på en bra nybörjarsvamp? En som är lätt att känna igen, som man inte kan förväxla med någon annan sort och som är lätt att tillaga? Vad jag menar med tillagningen är att man i princip rensar och sen är den färdig för stekpannan, att man inte behöver typ förvälla den först för att den ska kunna användas.
Och som ni rekommenderar ur smaksynpunkt, jag vill inte plocka något som är ätligt men inte mer.
Mitt eget förslag är bläcksvamp; den är lätt att känna igen, flera tipsar att den är mkt god och den är lätt att tillaga bara man inte använder ex som börjat mörkna i köttet. Kruxet är bara att jag vet var bläcksvamparna kommer upp varje år men de har inte kommit än och jag är otålig, därför vill jag ha tips på något annat jag kan leta efter under tiden.

Tack på förhand!

0

Nina H, Sthlm norr

25 aug 2008 kl. 12:18

Ge taggsvampen en chans igen! Om du smakat rödgul taggis så är det itne så speciell, men den bleka är jättegod. Smörstekt på macka, i omeletter, pajer, såser, grytor, soppor. Prova gärna att blanda med kantarell.
Förvällning tror jag bara man rekommenderar för stenmurkla.
Bläcksvamp är ingen favvo i den familjen….
Svart och rödgul trumpet är svårt att förväxla med något annat. Lättrensat och lätt att torka om man vill spara.
Råkar du bo långt norrut kan du ju alltid leta efter Goliatmusseron.
Databasen här på svampguiden är jättebar för att lära sig om olika svampar. Sedan kan du också bild-googla för att få se många olika varianter av svampen. det brukar jag göra för det finns en del individuella skillnader.

0

Marie Blücker

25 aug 2008 kl. 12:33

Håller med Nina H. Ge taggsvampen en chans igen.
Har du provat blodriska? Det finns gott om granblodriska häromkring och det är en god, kryddig svamp som bara kan förväxlas med tallblodriska och den är lika god den.

0

Susanne Roberton, Stockholm

25 aug 2008 kl. 17:41

Svart trumpetsvamp vågar jag absolut plocka, jag vet hur den ser ut. Det är bara det att jag endast sett den en enda gång i mitt liv… Den växer helt enkelt inte här i trakterna! :-(
Jag bor söder om Stockholm, i en förort.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone