Hej! I hela mitt svampliv har jag aldrig sett denna svamp. Det är en sopp, liten (5-10 cm höga), växer i grupp, eldröd fot, mörkbrun sammetslen hatt, blånar när man skär i den. Den är mycket hård och kompakt, som en liten karl johan ungefär.
Röd fot, sammetshatt, kompakt, 5-10 cm hög
Hej igen! Ursäkta tjatet :-) men jag blev fascinerad av dina vackra svampar. Här är en länk med en bild av Blodsopp http://www.biopix.dk/Photo.asp?Language=sv&PhotoId=37923&Photo=Blodsopp-(Boletus-luridiformis) och visst är de lika?!
Hej Tanja!Blodsoppen är funnen så långt norrut i Dalarna som Sätra ovanför Leksand,den är inte sällsynt i randbergen åt ludvikahållet i Borlänge,vilket en del förklrar med att det funnits ett mycket aktivt fäbodbruk.Möjligen finns det fynd ännu mer norrut,men inte som jag känner till.Dessutom finns skönsoppen i samma miljö runt Borlänge
Tack för infon! Jag måste titta på lite andra ställen än mina vanliga gran- o tallskogar alltså! :-) För två år sen hittade jag scharlakansvaxing på en gammal fäbodvall, kanske jag ska leta efter blodsopp i liknande omgivningar? Det skulle vara kul att hitta den!
Tack för alla fina svar! Nu var det ju så tragiskt att svampen såg så oerhört giftig ut att jag lät alla exemplar utom ett stå kvar. Kameran är ingen kamera, utan en billig mobiltelefon….. Får nästan lust att åka tillbaka, både för att fotografera med riktig kamera och för att smaka de små läckerbitarna.
Jättegod, säger du Klas. Jag blir lite fundersam. Här i norra Halland är de ganska vanliga men jag har aldrig vågat äta dem. I de svampböcker jag har betecknas de allt från “giftig”, “kan förorsaka illamående om den inte tillagas på rätt sätt”, “oätlig” till “god matsvamp”. Kan jag i fortsättningen steka dem som kantareller och äta dem utan risk?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.