Svart hattmurkla som jag tycker borde heta grå, varför namnet svart ?
Också den vita fingersvampen som jag har två gissningar på, maskfingersvamp eller rökfingersvamp, gula toppar.
Vaxingen , kanske mjölkfjällig ?
Ca: 1 cm över hattytan och samma färg på skivor / fot.
Alla dessa arter växte på gräsbevuxen gammal skogsväg.
Och ang ” luddfingersvampen ” så fick jag den artbestämd här på forumet en gång med namnet ” purpurfingersvamp, I Bo Nylenns ” Svampar i Norden och Europa” står det faktiskt båda namnen, se sid. 84.
Det är egentligen förvånande hur många kul fynd som görs när man sitter på huk av helt andra anledningar än att leta svamp.
Knäskydd och bra glasögon kan vara en bra idé. Campingstol intill en lagom fuktig hög med ris och ved kan också vara givande, inte slitsamt i alla fall.
Hej!
Oj vad mycket rioliga arter du hittar Lena.
Visst är det maskfingersvamp utifrån bilden bedömmning den växer i grannens trädgård,men har inte kommit upp än!
Glömde att säga att det var fantastiskt vad mycket Luddfingersvamp som du hade hos dig!
Växer den långt ifrån den rosa fingersvampen?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.