0 385 visningar

5 svar

Vem plockar kremlor...

Göran

25 aug 2008 kl. 16:26

Var ute igår och plockade svamp. tänkte att jag skulle ta och plocka lite kremlor eftersom de står i drivor, orörda efter alla kantarell/karljohan-jägares framfart, och dessutom ofta orörda från kryp (alltså insekter, inte kantarellplockarna)

När jag plockat säcken full och kom för att identifiera dessa gick jag bet. Jag insåg att det verkar finnas lika många kremelarter som kremlor och jag hittade inget sätt att identifiera dem. Och utan att kunna identifiera dem säkert vill jag inte äta.

Är det ngn som har ngt enkelt kremelknep, för att hitta godbitarna, eller måste man helt enkelt lära sig den långa skolan, genom erfarenhet?

Undrar en oerfaren svampplockare

0

Boman

25 aug 2008 kl. 16:33

Ta en bit, tugga, smaka, spotta. Läs på om de fåtalet giftiga och förväxlinssvampar, undvik dem.
Så gör jag och lär mig lite nytt varje säsong.

0

Lena M

25 aug 2008 kl. 16:36

Jag tycker också att smakprovet funkar bra, milda ätliga, skarpa oätliga.
Visserligen känner jag till 3 - 4 på utseendet men resten får avsmakas.
Fråga Klaes J han kan visst detta om kremlor.

0

Robert

26 aug 2008 kl. 07:47

Spontant känner jag att det är vanskligt att smaka på något som kan vara giftigt. Men inga är såpass giftiga så att man blir dålig även om man skulle råka få några partiklar kvar i saliven som man sen sväljer efter utspottning alltså?

0

Peter, Linköping

26 aug 2008 kl. 08:58

Om man vet att man har en kremla i handen finns ingen som är giftig nog att det skulle vara en fara.

Det har redan tipsats om Klas hemsida där en kremleplockarguide finns.

http://www.jaederfeldt.com/klas/100.html

Försiktighet anbefalles ändå, givetvis…

0

Susanne

28 aug 2008 kl. 08:10

Hej Goran
Smak lite , tugga med tung spetsen
Branns det sa ar den oatlig.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone